Episodul 7: Ce cheltuieli introduc in finantarea Romania Startup Nation?

//Episodul 7: Ce cheltuieli introduc in finantarea Romania Startup Nation?

Episodul 7: Ce cheltuieli introduc in finantarea Romania Startup Nation?

Odata realizat bugetul companiei pe primele 12-24 de luni si trecut prin procedura, esti in masura deja sa stabilesti, din tot bugetul, care sunt cheltuielile pe care vrei sa le introduci in planul de afaceri. In acest episod iti vom explica de ce trebuie sa nu treci toate cheltuielile in proiect, dar si cum decizi care sa fie cele care ajung in versiunea online depusa. In episodul dedicat completarii sectiunii de buget din planul de afaceri vom detalia si cum sa completati cheltuielile, cu detalii legate in special de valorile folosite.

Si daca in episodul precedent am vorbit de TVA, iti reamintim ca daca vei fi neplatitor de TVA vorbim de un buget disponibil de 200.000 lei format din cheltuieli ce contin si TVA, iar daca esti platitor de TVA, cei 200.000 de lei trebuie formati din cheltuieli care nu contin si TVA-ul.

Nu cumpara ce nu ai cumpara din banii proprii

Primul caz pe care il vom discuta este cel in care ai cheltuieli eligibile mai mici de 200.000 lei. Se intampla uneori ca atunci cand ai facut bugetul, sa iti dai seama ca nu ai pe ce cheltui banii. Sfatul nostru este sa nu umfli preturile apoi doar de dragul de a lua toti banii. Daca tu initial nu ai fi fost dispus cu proprii bani sa faci acele cheltuieli, de ce ai vrea sa le faci din banii statului? Care pana la urma tot din taxele si impozitele platite de tine vin. Asadar, trece in buget doar ce ai nevoie si concentreaza-te mai ales pe ce alte cheltuieli poate ai uitat sa introduci. Cine stie, din acest proces vei afla ca mai existau niste cheltuieli eligibile de care aveai nevoie si cu ele chiar vei putea ajunge la suma maxima disponibila.

Nu construi un buget mai mare de 200.000 lei 

Aplicatia online iti permite sa introduci chiar toate cheltuielile pe care le estimezi pentru afacerea ta, fie ele eligibile sau neeligibile. Cu toate acestea, lucrul aceasta poate sa te dezavantajeze. In functie de cum selectezi valorile eligibile/neeligibile, este posibil sa fie nevoie sa efectuezi dosare de achizitie sau sa respecti procentaje de indeplinit fara de care ai putea oricum sa aplici.

Exemplu: ai 2 echipamente necesare pentru demararea afacerii: unul de 200.000 lei si unul de 100.000 lei. Cum finantarea este de 200.000 lei, ai doua optiuni principale: sa introduci ambele echipamente in finantare, fiecare cu 66% finantare din partea statului si 33% finantare din partea ta, caz in care pentru ambele echipamente trebuie sa faci dosar de achizitie. Si asigurare. Sau poti sa introduci un singur echipament in finantare, de 200.000 lei, iar al doilea, daca fara el nu are sensul ciclul de productie, sa mentionezi in plan ca il vei achizitiona in afara finantarii. Si sa-l scoti in evidenta in previziunile financiare, dar fara sa-l mai introduci in sectiunea de cheltuieli aferenta planului de afaceri. In cazul acesta, scapi de birocratia aferenta achizitionarii celui de al doilea produs si ai si o mai mare flexibilitate in implementare. Poate cand vei implementa, vei vrea ca al doilea echipament sa-l cumperi second hand, pentru ca ai gasit o ocazie foarte buna. Sau sa-l cumperi de la o persoana fizica. Sau sa-l iei in leasing. Pentru ca nu l-ai introdus in finantare, vei putea sa alegi cum vrei achizitia lui.

Exemplu: Ai un echipament de 100.000 lei si unul de 30.000 lei, plus salarii si chiria de 130.000 lei. Vei avea 50% echipamente insa la implementare, daca vei gasi echipamente mai ieftine sau vei vrea sa renunti la unul dintre ele, va trebui sa renunti proportional si din cheltuielile operationale. Si cum la un proiect de 260.000 lei, contributia ta proprie ar fi fost de aproape 25%, vei pierde proportional din finantarea aferenta. Recomandarea si in acest caz este sa reduci din cheltuieli pana ajungi la 200.000. Din punct de vedere al business-ului, are mai multe sens sa decontezi integral investitia initiala si apoi, cu restul banilor, cati au mai ramas, sa acoperi cateva cheltuieli lunar.

Minimizeaza numarul de cheltuieli

Exemplu: echipament principal costa 150.000 lei, echipamentul secundar 50.000 si mai ai 40 de bucati de echipamente secundare mici, a caror suma totala ajunge pe la 50.000 lei. Ce introduci in finantare? Echipamentul secundar de 50.000 lei sau cele 40 mici? Recomandam sa introduci in finantare un numar cat mai mic de echipamente. In cazul de fata, primele doua echipamente, urmand ca restul sa fie achizitionate in afara proiectului. Acest lucru te va ajuta atat in scrierea proiectului, dar si in implementare, cand poti ajunge sa economisesti pana la 40 de dosare de achizitie suplimentare. Ba mai mult, scazi riscul sa faci obiectul abuzurilor evaluatorilor, care poate nu vor vrea sa iti ia in monitorizare 100 de echipamente si vor prefera sa-ti respinga direct proiectul.

Introdu cheltuieli sigure

De asemenea, nu uita si de exemplul pe care l-am dat in episodul anterior legat de buget. Nu poti face modificari ulterior in buget, cel putin nu in avantajul tau, deci in principiu, daca ai cheltuieli eligibile care nu sunt foarte sigure, iti recomandam sa faca parte din cele la care renunti. Evident, asta daca ai alte optiuni mai sigure cu care le poti inlocui. Softurile sunt un exemplu bun: iti poti bugeta doua licente Windows si doua laptopuri. Insa in momentul in care cumperi laptopurile ele vin deja cu licenta preinstalata si atunci cheltuiala cu licentele separate devine inutila (daca evident nu vrei o varianta mai dotata a softului care vine preinstalat).

Introdu cheltuieli cu o eligibilitate fara indoiala

Unele cheltuieli se pot deconta usor: de exemplu salariile sau echipamentele direct productive. Altele, incep sa fie mai dificil de decontat. Chiria este conditionata de spatiul care nu sa aiba destinatie locativa, ceea ce poate fi dificil de gasit. Autoturismele sunt dificil de introdus in finantare daca, de exemplu, vrei sa faci cerere de plata, putini dealeri acceptand asa ceva. Promovarea de foarte multi ori este dificil de justificat.

Nu in cele din urma, ia in considerare faptul ca in prima transa de plata trebuie sa introduci toate cheltuielile cu activele corporale si necorporale. Daca prin planul pe care ti l-ai facut ai avea cheltuieli investitonale programate abia spre finalul implementarii, poate vei dori sa renunti sa le mai introduci in finantare.

Pentru moment ne vom rezuma la tipurile de cheltuieli. Poti folosi ca procedura de lucru modelul de lista de cheltuieli de mai jos, daca nu ai folosit-o deja. Si sa colorezi folosind trei coduri de culoare cheltuielilie eligibile pe care vrei sa le introduci in finantare, cele eligibile pe care nu vrei sa le introduci si in final, cele neeligibile, care se vor transforma in contributie proprie. Despre care vor discuta mai mult in episodul urmator.

By | mai 29th, 2018|Planul de afaceri|6 Comments

About the Author:

6 Comments

  1. Kapa Project 7 februarie 2019 at 14:37 - Reply

    Buna. Daca stabilesc o cheltuiala pe care o consider eligibila, iar agentia nu o considera astfel, voi fi anuntat de asta in momentul semnarii acordului de finantare, sau pot sa am „surpriza” de a fi anuntat dupa achizitionarea echipamentului, si implicit sa mi se refuze cerea de plata?
    Multumesc.

    • CILV Consulting 8 februarie 2019 at 15:31 - Reply

      La evaluare se elimina cheltuielile neeligibila. Deci nu le veti avea efectiv in contractul de finantare.

  2. Alex Kevin 25 ianuarie 2019 at 21:19 - Reply

    Salut! Doresc sa imi deschid un studio foto, as vrea sa introduc si o garsoniera in proiect, avand destinatia pentru sedinte foto, este eligibila? Ea fiind intr un spatiu locativ, dar fara a avea destinatie locativa?

    • CILV Consulting 31 ianuarie 2019 at 11:15 - Reply

      Puteti introduce.

  3. […] si numeroase. Nu vrei sa faci dosar de achizitie pentru tacamuri. Sau fete de masa. Dar nu uita, avem deja un episod dedicat alegerii cheltuielilor, iti recomandam sa treci din nou prin […]

  4. […] Episodul 7: Ce cheltuieli introduc in finantarea Romania Startup Nation? […]

Leave A Comment Anulează răspunsul

Informatii necesare

Ce activitate faceti sau doriti sa intreprindeti? Daca se poate cat mai specific, eventual cu furnizarea unui cod CAEN (acesta din urma este in final elementul cheie care determina daca o activitate e eligibila sau nu).

Unde doriti sa implementati proiectul?

Pentru ce aveti nevoie de bani? Care sunt cheltuielile la care v-ati ganditi, cel putin in mare? Ne intereseaza cat de cat detaliate si cu valori numerice, de preferat in LEI fara TVA. Acestea e al doilea cel mai important criteriu de eligibilitate, care determina daca puteti obtine finantare sau nu. Mai mult, daca ne furnizati o lista de cheltuieli detaliata, noi putem sa identificam si alte surse de finantare pentru dumneavoastra, poate chiar mai bune decat cele pe care le-ati gasit dumneavoastra.

Care este contributia proprie cu care sunteti dispus sa veniti in implementarea proiectului. Atentie insa, chiar si in proiectele in care contributia proprie este zero, tot este nevoie de bani pentru cheltuieli neeligibile, neprevazute sau eventual de acoperit TVA-ul. Asadar, de cati bani dispuneti ca sa implementati proiectul?

Cand doriti sa implementati proiectul? Peste o luna? Peste 6 luni? Peste 1 an?

– Ce numar de telefon aveti? De cele mai multe ori, discutia despre o finantare, cel putin preliminara, este una destul de complexa si interactiva, astfel incat, telefonul este cea mai rapida si eficienta metoda pentru a lamuri aspectele initiale.

– Nu in cele din urma, ati citit informatiile existe pe site deja? Acesta e gandit sa ofere oamenilor interesati raspunsul la cele mai importante intrebari. Lucram din greu sa oferim pe el cele mai noi si importante informatii, iar lectura lui va ofera nu doar raspunsul la intrebarile pe care le aveti, dar si la intrebarile pe care inca nu stiati ca le aveti.

Va multumim pentru timpul acordat citirii acestui articol.

×
Reguli privind comentariile

Noi cei de la planul-de-afaceri.ro lucram zilnic din greu sa asiguram vizitatorii site-ului ca au la dispozitie cele mai noi si corecte informatii. Site-ul este gandit sa ofere un acces facil la acestea, pentru ca dorim sa nu le pierdem timpul vizitatorilor. Reciproca e valabila insa, asa ca, inainte de a posta un comentariu, asigura-te de urmatoarele lucruri:

Raspunsul la intrebarea ta nu se afla deja pe site. Daca pui o intrebare la care s-a mai raspuns deja, cel mai probabil nu ti se va raspunde. Site-ul este unul usor de citit si intr-o ora probabil poti sa-l parcurgi pe tot. Consideram ca nu este o investitie de timp foarte mare, mai ales comparativ cu zecile, poate sutele de ore pe care noi le petrecem sa intretinem acest site.

Fii specific atunci cand pui intrebarile. Daca sunt prea generale, nu putem sa dam un raspuns exact.

Asigura-te ca ai postat la articolul corespunzator. De asemenea, daca pui o intrebare care nu are legatura cu articolul, nu ti se va raspunde.

– Daca vrei sa obtii finantare si ai nevoie de consultanta, cel mai rapid insa este sa ne suni direct folosind numerele de telefon de la contact.

Am introdus aceste reguli, de bun simt o mare parte din ele, pentru ca incercam sa mentinem acest site usor de parcurs si o sursa importanta de informatii (gratuite) pentru cei interesati de deschiderea sau dezvoltarea unei afaceri. Daca am aproba si raspunde la toate comentariile, nu doar ca ne-ar consuma o mare parte din timp, dar ar face si site-ul foarte greu de parcurs, mai ales pentru cei care sunt cu adevarat interesati si carora le-am pierde timpul cand vor parcurge acelasi intrebari puse de zeci de ori.

×