Episodul 1: Cum imi aleg ideea de afaceri pentru Startup Nation 2018?

//Episodul 1: Cum imi aleg ideea de afaceri pentru Startup Nation 2018?

Episodul 1: Cum imi aleg ideea de afaceri pentru Startup Nation 2018?

Daca ai ajuns in acest articol si deja ai foarte bine stabilita ideea de afaceri, te felicitam. Am observat ca oamenii care stiu deja ce vor inainte de a cauta o finantare, au sanse mai mari sa implementeze cu succes o finantare. Daca nu faci parte din aceasta categorie, avem o veste buna pentru tine: citeste cu mare atentie acest episod si urmareste tot serialul nostru dedicat inscrierii la Romania Startup Nation 2018 si iti vei putea mari sansele de cateva ori ca ideea ta de afaceri pe care o vei alege sa se transforme intr-o afacere sustenabila.

Obiectivul

Inainte insa de a enumera alte aspecte de care sa tii cont, poate cel mai important pas dintr-o afacere este sa-ti stabilesti clar obiectivul pentru care vrei sa aplici deschizi un startup si sa aplici la o finantare. Care de obicei, este dat de raspunsul la intrebarea ”De ce vreau eu sa pornesc un startup?”. Unii oameni vor sa creeze si sa puna pe picioare o afacere sustenabila, altii vor si ei sa ia niste bani de la statul roman in timp ce alti romani, nu putini, vor doar sa fraudeze statul roman si sa inventeze o afacere doar pentru a sifona o mare parte din finantare. La Cilv Consulting ne place sa lucram cu prima categorie descrisa, cu cei care vor sa creeze o afacere durabila, care vor sa invete, sa se dezvolte, sunt muncitori si stiu ca succesul depinde doar de propria lor persoana. Pentru ei am creat acest serial, iar sfaturile pe care le veti citi in luna urmatoare sunt toate indreptate spre atingerea obiectivului de a pune pe picioare o afacere sustenabila.

Pentru cei care fac parte din a doua categorie, care au auzit ca se dau niste bani si vor si ei sa-i ia, putem sa le spunem ca in practica, desi puteti ajunge sa implementati, sansele de faliment ulterior sunt foarte mari si nu cred ca va doriti dupa aceea, sa va chinuiti cativa ani sa mentineti locurile de munca doar pentru a nu da banii inapoi statului roman.

Uita de Romania Startup Nation

Da, ai citit bine. Acorda-ne increderea ta si fa cu noi un exercitiu: te rugam sa uiti de Romania Startup Nation. Ignora informatiile pe care le stii despre program. Uita ce ai aflat despre program, despre sansele pe care le au diferitele afaceri. Tentatia de a inventa sau de a distorsiona afacerea sau chiar ideea de afaceri este foarte mare si regasita aproape la oricine. Insa in practica, am observat ca aproape niciodata modificarile impuse de conditiile programului nu au fost in avantajul beneficiarului. De aceea, incearca te rog atunci cand alegi ideea de afaceri sa ignori informatiile pe care le stii despre program. De exemplu, daca tu ai auzit ca doar productia are sanse la Romania Startup Nation 2018 si ideea ta initiala este de a face cursuri pentru copiii de gradinita, nu-ti schimba ideea. Cel putin nu inca. Treci prin episoadele pe care le vom publica zilnic si o sa vezi ca saptamana viitoare vom ajunge si in episodul in care evaluam atat sansele de a obtine finantare in Romania Startup Nation, dar si posibilitatea de a aplica la alte programe de finantare. Pentru ca tot acest serial este un tutorial complex care poate fi adaptat/folosit pentru orice finantare existenta. Si poti ajunge pe parcursul acestui tuturial sa gasesti  alte solutii de finantare pentru ideea ta intiala de afaceri. Si cred ca ai prefera la orice ora sa ai o afacere care iti place, dar finantata printr-un alt mod, decat o afacere ”urata”, platita de Romania Startup Nation, dar care nu iti aduce nicio satisfactie si care se poate transforma chiar rapid intr-un faliment. Iar daca vei ajunge pe parcurs sa fii nemultumit, poti reveni la acest articol, iti alegi o noua idee de afaceri si reiei tot procesul.

Samanta

Am intalnit de multe ori persoane care tineau foarte mult la ideea lor de afaceri si credeau ca este unica si va fi secretul succesului lor. Noi vrem sa iti spunem ca ideea de afaceri este precum o samanta. Ea nu trebuie sa fie veche sau putrezita (exemplu produse care nu se mai cauta sau nu mai sunt la moda, precum unele francize alimentare), pentru ca altfel nu mai iese nimic din ea, trebuie sa fie intreaga pentru a iesi rod din ea si mai ales, poate cel mai important, sa exista cerere pentru ea, altfel tot efortul depus in cresterea ei va fi in van. In toti anii care am acordat consultanta, am observat faptul ca oamenii au tendinta sa supraevalueze importanta ideii de afaceri. In practica succesul unei afaceri este rezultatul inmultirii unui cumul de factori.

Samanta initiala trebuie in primul rand plantata intr-un pamant roditor. Adica trebuie sa deschizi afacerea in locul potrivit. Acolo unde ai vad, clientii pot ajunge usor la tine sau ai cateva avantaje operationale (acces la capitalul uman, acces auto usor, apropiere de furnizori etc). De asemenea, momentul in care deschizi afacerea trebuie sa fie unul potrivit. Daca deschizi o afacere de productie compot in luna februarie, este posibil ca pana in toamna cand incepi sa faci rost de materia prima, sa dai faliment din cauza costurilor cu chiria si salariile pe care le ai fara a avea vreun venit. Si suntem abia in momentul ”semanatului”. Urmeaza intretinerea culturii, tratarea culturii, depinzi apoi de factorii externi (soare si precipitatii in principal, care in analogia noastra sunt reprezentati de cererea de pe piata si concurenta) si in final apare si treieratul.

Alegerea ideii de afaceri atunci cand vrei sa pornesti o afacere noua reprezinta probabil decizia care iti va afecta cel mai mult actiunile ulterioare pe care le vei intreprinde. Dar asa cum ai vazut si mai sus, doar ideea in sine, este insuficienta. O samanta foarte buna nu va da un rod bun daca nu este pusa intr-un pamant roditor atunci cand trebuie, nu primeste soare, apa, nutrienti, nu este aparata de pradatori si nu este culeasa la momentul potrivit.

De aceea, atunci cand iti alegi ideea de afaceri, tine cont de ceea ce trebuie sa faci pentru a dezvolta/crea produsul tau, de efortul pe care il vei depune in marketing, de tot ceea ce inseamna operational, daca vei gasi oameni cu care sa iti dezvolti afacerea si mai ales, daca exista in final clienti care sa-ti cumpere rodul muncii tale. Adu-ti aminte de analogia cu samanta si o sa privesti altfel procesul de alegere a unei idei de afacere.

Oportunitatea

De cele mai multe ori, afacerile de succes au avut la baza identificarea unei oportunitati. De exemplu, o tehnologie noua pe care nimeni nu o mai implementeaza in sectorul constructiilor si tu vei fi primul care vei face asta cu firma ta. Sau ai un un spatiu comercial cu un vad comercial foarte bun care se preteaza unui comert stradal. Atentie insa, exista si capcane. Faptul ca tu ai un teren un mediul rural, nu reprezinta neaparat o oportunitate. Daca acel teren nu are vad, este in panta sau are acces dificil, nu inseamna automat ca vrei sa-ti deschizi acolo o gogoserie doar pentru ca ai terenul si nu mai trebuie sa platesti chirie pentru el.

O alta oportunitate cu sanse mari de succes este aceea in care pornesti o afacere intr-un domeniu de care esti pasionat sau pe care il cunosti. Cunoscand deja domeniul, vei avea un avantaj in operationalizarea afacerii. Iar atunci cand stii ce faci sau iti place lucrul pe care il faci, munca pare mai usoara. Te implici mai mult, esti mai creativ si iti cresc sansele de succes.

De asemenea, multe afaceri de succes au fost deschise de oameni care au fost nemultumiti de un produs/serviciu si au decis ca ei pot sa-l faca mai bine. Ferruccio Lamborghini a infiintat firma dupa o disputa cu Enzo Ferrari legata de produsele celui din urma. Steve Jobs, cand a creat iPhone, a vrut in primul rand sa fie un telefon pe care el si echipa sa si-l doreasca sa-l foloseasca. Avantajul enorm in acest caz este faptul ca deja te-ai pus in pantofii clientului si stii ce vrei sa primesti.

De ce sa te aleg pe tine si nu pe concurentul tau?

Aceasta este poate cea mai importanta intrebare pe care trebuie sa ti-o pui chiar inainte sa pornesti afacerea. Care este avantajul tau competitiv? Ce il face pe client sa cumpere de la tine si nu de la concurentul tau? Atentie, raspunsul la intrebare nu este tot timpul legat de produsul in sine. Poti sa nu ai cel mai bun produs. Dar poti sa te comporti frumos cu clientul. Sa oferi consultanta gratuita. Sa fii prompt. Sa fii sincer. Sa fii gata sa il refuzi de clienti daca stii ca poate ce a ales el nu e cea mai buna solutie pentru el.

Nu te crampona de idee, de cele mai multe ori, ideile originale nu sunt originale, le-au mai avut si altii inainte, dar nu au fost implementate sau nu mai sunt implementate pentru ca nu exista piata pentru asa ceva. Evident, exista si cazul in care ideile in trecut nu au functionat din cauza unei implementari slabe. Sau si cazul in care ideea este cu totul originala si de succes, iar atunci intreprinzatorul ar trebui sa se grabeasca si nu i-am recomanda sa astepte un an cu o finantare pana apuca sa o implementeze, pentru a nu pierde oportunitatea de pe piata.

Ispita

De multe ori am intalnit in practica urmatorul scenariu: intreprinzatorul nu stie ce afacere sa faca si intreaba ”Ce sa fac ca sa iau finantare?”. In momentul in care finantarea determina afacerea si nu invers, sansele sa dai faliment ulterior sunt enorme, peste 90%. Pentru ca atunci cand incepi o afacere doar pentru a lua o finantare, aproape sigur vei face o afacere care nu iti place, la care nu te pricepi si eventual aleasa de un consultant doar pentru ca el sa-si ia comisionul de consultanta de la tine. Sigur, ai luat finantare si ai apucat sa implementezi cu greu, dar daca dupa un an ai dat deja faliment pentru ca habar nu aveai despre acel domeniu, te incanta cu ceva acest lucru? Un consultant bun, atunci cand ai deja o idee de afacere care insa nu are sanse la o finantare iti spune si te incurajeaza sa mai cauti alte modalitati prin care sa o pui pe picioare, nu va incerca sa ti-o denatureze doar sa te convinga sa aplici la finantarea de unde isi poate scoate el un comision usor.

 

La prima vedere poate parea complicat sa alegi o idee de afaceri. Cu toate acestea, in Romania sunt sute de mii de persoane care desfasoara activitati economice. Noi la Cilv Consulting credem ca ideea de afaceri per se insa are o importanta redusa in succesul afacerii. Daca ar trebui sa exprimam aceasta parere in cifre, am spune ca probabil ideea de afacere conteaza maximum 5% din reteta succesului. Mai important decat ideea in sine este motivul care sta in spatele alegerii ideii. Dar si mai importanta este implementarea. Modul in care  aplici in piata ideea ta de afaceri. Daca mai exista deja concurenti pe piata, ai deja o idee validata, pe care iata, o mai au si multi altii, dar doar de tine ține sa o implementezi mai performant decat competitia ta. Actiunile tale vor face diferenta in acest caz si nu ideea de afaceri.

In final, noi credem ca ar trebui sa alegi o afacere care sa-ti placa. Daca nu gasesti totusi nimic, incerca sa rezolvi o problema de care te-ai lovit si tu. Daca nici asa nu ai gasit ideea, identifica o alta oportunitate pe piata. Si porneste de la ea. Si daca nici dupa acest pas nu ai gasit ideea de afaceri, reia de la inceput. Nu te multumi doar cu deschiderea unei afaceri, fa-o si sustenabila!

By | mai 21st, 2018|Planul de afaceri|2 Comments

About the Author:

2 Comments

  1. […] Episodul 1: Cum imi aleg ideea de afacere? […]

  2. […] al serialului nostru ”Cum sa aplic singur la Romania Startup Nation 2018” am vorbit despre ideea de afacere, iata ca in episodul doi ne lovim de necesitatea alinierii cu birocratia specifica organizatiilor […]

Leave A Comment Anulează răspunsul

Informatii necesare

Ce activitate faceti sau doriti sa intreprindeti? Daca se poate cat mai specific, eventual cu furnizarea unui cod CAEN (acesta din urma este in final elementul cheie care determina daca o activitate e eligibila sau nu).

Unde doriti sa implementati proiectul?

Pentru ce aveti nevoie de bani? Care sunt cheltuielile la care v-ati ganditi, cel putin in mare? Ne intereseaza cat de cat detaliate si cu valori numerice, de preferat in LEI fara TVA. Acestea e al doilea cel mai important criteriu de eligibilitate, care determina daca puteti obtine finantare sau nu. Mai mult, daca ne furnizati o lista de cheltuieli detaliata, noi putem sa identificam si alte surse de finantare pentru dumneavoastra, poate chiar mai bune decat cele pe care le-ati gasit dumneavoastra.

Care este contributia proprie cu care sunteti dispus sa veniti in implementarea proiectului. Atentie insa, chiar si in proiectele in care contributia proprie este zero, tot este nevoie de bani pentru cheltuieli neeligibile, neprevazute sau eventual de acoperit TVA-ul. Asadar, de cati bani dispuneti ca sa implementati proiectul?

Cand doriti sa implementati proiectul? Peste o luna? Peste 6 luni? Peste 1 an?

– Ce numar de telefon aveti? De cele mai multe ori, discutia despre o finantare, cel putin preliminara, este una destul de complexa si interactiva, astfel incat, telefonul este cea mai rapida si eficienta metoda pentru a lamuri aspectele initiale.

– Nu in cele din urma, ati citit informatiile existe pe site deja? Acesta e gandit sa ofere oamenilor interesati raspunsul la cele mai importante intrebari. Lucram din greu sa oferim pe el cele mai noi si importante informatii, iar lectura lui va ofera nu doar raspunsul la intrebarile pe care le aveti, dar si la intrebarile pe care inca nu stiati ca le aveti.

Va multumim pentru timpul acordat citirii acestui articol.

×
Reguli privind comentariile

Noi cei de la planul-de-afaceri.ro lucram zilnic din greu sa asiguram vizitatorii site-ului ca au la dispozitie cele mai noi si corecte informatii. Site-ul este gandit sa ofere un acces facil la acestea, pentru ca dorim sa nu le pierdem timpul vizitatorilor. Reciproca e valabila insa, asa ca, inainte de a posta un comentariu, asigura-te de urmatoarele lucruri:

Raspunsul la intrebarea ta nu se afla deja pe site. Daca pui o intrebare la care s-a mai raspuns deja, cel mai probabil nu ti se va raspunde. Site-ul este unul usor de citit si intr-o ora probabil poti sa-l parcurgi pe tot. Consideram ca nu este o investitie de timp foarte mare, mai ales comparativ cu zecile, poate sutele de ore pe care noi le petrecem sa intretinem acest site.

Fii specific atunci cand pui intrebarile. Daca sunt prea generale, nu putem sa dam un raspuns exact.

Asigura-te ca ai postat la articolul corespunzator. De asemenea, daca pui o intrebare care nu are legatura cu articolul, nu ti se va raspunde.

– Daca vrei sa obtii finantare si ai nevoie de consultanta, cel mai rapid insa este sa ne suni direct folosind numerele de telefon de la contact.

Am introdus aceste reguli, de bun simt o mare parte din ele, pentru ca incercam sa mentinem acest site usor de parcurs si o sursa importanta de informatii (gratuite) pentru cei interesati de deschiderea sau dezvoltarea unei afaceri. Daca am aproba si raspunde la toate comentariile, nu doar ca ne-ar consuma o mare parte din timp, dar ar face si site-ul foarte greu de parcurs, mai ales pentru cei care sunt cu adevarat interesati si carora le-am pierde timpul cand vor parcurge acelasi intrebari puse de zeci de ori.

×