Episodul 14: Planul de afaceri – Sectiunea 2

//Episodul 14: Planul de afaceri – Sectiunea 2

Episodul 14: Planul de afaceri – Sectiunea 2

Daca prima sectiune din planul de afaceri a fost una mai mult formala, in care trebuie sa completezi in general informatii clasice, de identificare, incepand cu sectiunea a 2-a incepem sa vorbim despre descrierea efectiva a afacerii. In aplicatia online o sa ai in fiecare casuta de completat si cateva instructiuni de completare: subiecte si puncte pe care trebuie sa le atingi. Le gasesti pe toate in modelul de planul de afaceri disponibil din nou, la finalul articolului.

Noi vom incerca sa explicam fiecare punct, cum trebuie completat, suplimentar fata de explicatiile deja existente si de asemenea, dupa fiecare explicatie, sa prezentam si un exemplu de completat. Vom expune asadar un model de afaceri completat, pentru o situatie ipotetica, in care noi, Cilv Consulting, am fi o firma la inceput si am dori sa obtinem o finantare. Stim ca punctajul obtinut, prin natura cheltuielilor si activitatii, nu va fi unul suficient de mare pentru a obtine finantare in realitate, dar important este sa dam un exemplu referitor la cum cerintele planului de afaceri se transpun efectiv in textul scris.

Reamintim ca rolul partii descriptive a planului de afaceri este sa demonstreze evaluatorilor Romania Startup Nation ca aveti o imagine clara si coerenta asupra afacerii si ca meritati sa primiti acei bani nerambursabili solicitati. In cazul in care nu reusiti acest lucru, proiectul este respins. Practic planul de afaceri reprezinta o evaluare calitativa a aplicantului care sa asigure o filtrare de baza in ceea ce priveste sansele de a pune mai apoi pe picioare o afacere sustenabila. Se considera ca intreprinzatorul trebuie sa poata sa-si descrie afacerea relativ decent daca acesta vrea sa o si puna in practica.

De asemenea, atunci cand parcurgeti si realizati planul de afaceri, sunteti oarecum fortati sa treceti, precum o sa vedeti, prin multe intrebari si sa le gasiti raspunsuri. Iar in tot acest proces sa descoperiti poate lucruri la care nu v-ati fi gandit altfel si care sa va puna afacerea intr-o alta lumina sau sa va diminueze semnificativ riscurile la care va expuneti.

In general, fiecare sectiune este insotita de intrebari si solicitari in modelul de plan de afaceri, de aceea, daca raspundeti la fiecare in parte, aveti deja o mare parte din planul de afaceri facut.

Dar o sa ne limitam aici cu explicatiile de inceput si trecem direct in planul de afaceri:

2. VIZIUNE, STRATEGIE

A. Care este esenta afacerii? Ce si cum va genera bani si profit? Sunteti familiari cu ”Elevator’s Pitch”? Un discurs de 30 de secunde pe care il ai intr-un lift cu un important finantator si pe care trebuie sa-l convingi cu ideea ta de afaceri in doar jumatate de minut? Ceva similar se intampla si in sectiunea aceasta. Nu este nevoie sa scrii romane, insa trebuie sa fii scurt si concis si sa spui efectiv care sunt produsele tale. Ce vinzi concret? Ce denumire vor avea produsele tale pe facturile pe care le vei emite? Si in ce cod CAEN se incadreaza aceasta activitate? Care este descrierea acestui cod CAEN (la o cautare pe google gasesti descrierile fiecarui cod CAEN) ? Daca vei desfasura mai multe activitati, le poti enumera pe toate dar trebuie sa scoti in evidenta care este activitatea cu care vei aplica la finantare. Atentie la acest lucru, pentru ca in program se solicita ca echipamentele sa fie folosite doar pentru codul CAEN cu care se aplica la finantare. Evident, in practica este destul de dificil, atunci cand ai mai multe activitati, laptopul cumparat pentru operatiuni de birou sa fie folosit doar pentru activitatea de baza. De asemenea este si greu de demonstrat ca a fost folosit si pentru alte activitati, de aceea atunci cand descrieti afacerea, sa va concentrati in special pe activitatea cu care aplicati la finantare. De asemenea, precizati daca ati pornit de la o oportunitate idendificata pe piata.

Cilv Consulting este o firma de consultanta manageriala care va activa pe codul CAEN 7022 – Activitati de consultanta pentru afaceri si management. Ne vom concentra initial pe realizarea de consultanta de specialitate acordata clientilor in cautarea unei finantari, activitate impartita pe mai multe etape: identificarea ideii de afaceri, cristalizarea acesteia, identificarea unui program de finantare potrivit, pregatirea pentru aplicarea la programul de finantare dorit, realizarea documentatiei specifice, inscrierea in program, asistenta la implementarea proiectului si apoi la monitorizarea acestuia. De asemenea, ne dorim ca pe langa o consultanta specifica accesarii unei finantari sa punem accent tot mai mult pe consultanta specifica dezvoltarii afacerii, acolo unde noi consideram ca exista o mare carenta de educatie in piata antreprenoriala din Romania si implicit, credem noi, o oportunitate foarte mare de dezvoltare, un Blue Ocean care devine tot mai mare pe masura ce piata se dezvolta.

Precizati daca localizarea afacerii are vreo importanta in mersul afacerii. De exemplu, la o gogoserie, vadul comercial este foarte important pentru venituri. Pentru o firma de IT, apropierea de un camin studentesc poate reprezenta o sursa buna de angajati iar daca faceti doar comert online, locatia conteaza mai putin atata timp cat aveti acces facil la furnizori si curier.

Afacerea va fi deschisa in Bucuresti initial, adresandu-ne insa intregii tari, toate serviciile putand fi realizate si prin metode moderne de comunicare: internet/telefon/videocall etc. Locatia ne ofera un avantaj important, pentru ca local suntem aproape de cea mai mare piata, cea din Bucuresti dar in acelasi timp avem si o proximitate excelenta fata de unitatile de stat resposnabile de implementarea programelor de finantare, de unde putem obtine informatii si clarificari intr-un timp foarte scurt.

Evaluati cum tehnologia pe care o veti folosi va determina in vreun fel succesul afacerii. La o gogoserie poate aveti o noua generatie de cuptoare mai eficienta ce va permit sa reduceti costul de productie, la IT aveti un nou sistem de automatizare care va permite sa prestati de 2 ori mai repede serviciile. Puteti sa faceti o comparatie redusa cu ce concurenti aveti si sa scoateti in evidenta modul in care tehnologia va fi un factor de diferentiere.

Tehnologia moderna va fi un important aliat in ceea ce dorim sa realizam. Ne vom axa foarte mult in comunicare pe mediile online, acolo unde putem ajunge la foarte multi oameni, in timp foarte scurt, cu multe informatii. Vom putea crea continut de calitate, care sa fie parcurs de foarte multi oameni. Tehnologia ne va permite sa fim foarte eficienti in misiunea noastra si cu un efort minim, de exemplu, scrisul unui articol intr-o zi, putem ajunge la sute de mii de oameni intr-un an.

Experienta intreprinzatorului poate reprezenta un factor care sa decida atat succesul cat si esecul afacerii. Incearca sa-ti ”vinzi” calitatile. Chiar daca poate nu ai experienta in domeniul cu care aplici, si teoretic nu ar treubui sa ai, ca programul e gandit pentru un startup, poti scoate in evidenta experienta in lucrul cu oamenii la alte locuri de munca, experienta in procese operationale, lucruri pe care le-ai invatat in trecut si care ar putea sa te ajute acum. De asemenea, chiar si studiile pot fi relevante. In afara cazurilor cu implicatie directa (ai facut Facultatea de Automatica si faci o firma de IT) poti avea si implicatii indirecte. De exemplu, ai terminat Facultatea de Psihologie, ceea ce te va ajuta in intelegerea mai buna a resursei umane.

Iar la acest lucru contributie si experienta in online a intreprinzatorului, care a lucrat in media timp de peste 5 ani, cu peste 5000 de articole scrise. Eficienta in comunicare online il va ajuta sa ajunga mai usor la clienti, sa realizeze articole usor de citit si de inteles si sa contribuie la o educare performanta a mediului antreprenorial. De asemenea, cu aproape 6 ani experienta in conducerea si coordonarea de echipe, va putea sa aleaga oamenii potriviti pentru a forma o echipa sustenabila.

Strategia unei afaceri reprezinta scheletul necesar in dezvoltarea ei. Ea nu trebuie sa fie ceva rigid, imposibil de schimbat, ci trebuie sa gliseze si sa fie imbunatatita in continuu. In general, in realizarea strategiei se porneste de la o viziune.

Insa pentru implementarea cu succes a afacerii am decis realizarea unei strategii, de a carei implementare intreprinzatorul va fi direct responsabil. Aceasta va reprezenta un punct de pornire in afacerea pe care vrem sa o dezvoltam insa intentionam sa o transformam intr-un instrument pe care sa-l folosim lunar, pentru a ne verifica progresul si pentru a ne planifica viitoarele actiuni. Iar toata aceasta strategie incepe cu o simpla viziune.

Viziunea afacerii este specifica intreprinzatorului si reprezinta in general o opinie a acestuia despre cum va arata viitorul pe termen mediu si lung. Calatorii interplanetare in cazul lui Elon Musk sau alimentatie sanatoasa ieftina in cazul unui intreprinzator roman care doreste sa lanseze un lant de salate. Viziunea reprezinta astfel un crez al intreprinzatorului, un punct in viitor pe care acesta il vede si pe care vrea sa il atinga cu afacerea lui. De obicei in viziunea este mai boema, mai visatoare.

Noi, cei de la CILV Consulting credem că secretul prosperităţii unei naţiuni stă în forţa dată de întreprinzători. De IMM-uri. De cei care au curaj să-şi deschidă propria afacere. Iar România are nevoie de acest lucru mai mult ca niciodată. De oameni tineri şi entuziaşti, pregatiti şi curajoşi. Pentru că într-o ţară în care oamenii sunt întreprinzători, nivelul de trai este unul ridicat, oamenii sunt mai fericiţi iar viitorul este plin de oportunităţi.

De asemenea, credem cu putere că lumea în care ne aflăm se schimbă tot mai mult. Economia mondială se schimbă tot mai mult. Şi se schimbă fundamental. Dacă până nu demult, cele mai puternice companii erau cele care dispuneau de cei mai mulţi bani sau de la cele mai importante active corporale, asistăm în prezent la o schimbare semnificativă. Companiile cele mai importante sunt cele care deţin acum cunoştinţe, sunt inovatoare, au un potenţial ridicat şi se reinventează în continuu.

O schimbare de o asemenea anvergură este prilejul perfect pentru apariţia unor noi companii. De aceea, considerăm că şi pentru România, trecerea de la economiza bazată pe bani şi active tangibile la una în care cunoştinţele, capacitatea de inovare şi creativitatea sunt  cele mai importante active ale unei companii, reprezintă o oportunitate extraordinară. Dacă înainte nu puteai să deschizi nicio companie fără să nu ai o sumă relativ mare de bani, azi poţi schimba lumea din faţa unui singur calculator.

Misiunea companiei e reprezentata insa de ceea ce face intreprinzatorul pentru a ajunge la viitorul acela pe care el il vede prin viziunea sa. Ce produse si servicii presteaza, pentru cine si ce valori foloseste el in tot acest proces.

CILV Consulting a fost creată special pentru a încuraja dezvoltarea mediului antreprenorial din România şi pentru a-l pregăti cât mai bine în a face faţă schimbările de anvergură în modul în care afacerile se fac în secolul 21. Ne adresăm în special tinerilor întreprinzători, celor care vor să schimbe ceva în ţara care trăiesc, celor care sunt încrezători că vor reuşi, sunt încăpăţânaţi şi nu se lasă doborâţi uşor. Credem că împreună putem crea afaceri de succes,  cu beneficii atât pentru noi cât şi pentru toţi cei din jurul nostru.

În tot ceea ce facem avem un singur obiectiv: să ajutăm la creşterea segmentului antreprenorial din România. Iar acest lucru ne guvernează fiecare acţiune. De aceea, cu fiecare plan de afaceri făcut, incercăm să furnizăm cât mai multă plus valoare pentru fiecare client, să ne asigurăm că putem să-i creştem cât putem de mult şansele de succes. Îl incurajăm, îi dăm idei şi incercăm să-i scoatem in evidenţă fiecare calitate pe care o are şi care poate să-l ajute în atingerea visului său.

Odata stabilite viziunea si misiune, se poate trece la stabilirea obiectivelor. Poate cele mai intalnite tipuri de obiective sunt cele de tip SMART. Si ele pot fi folosite nu doar in afacere dar si in viata personala. Ce inseamna SMART? Exista mai multe explicatii iar mai jos oferim una dintre ele

  • S: Specifice. Trebuie sa se refere la un anumit domeniu clar. De exemplu, ”sa creasca afacerea” nu e specific. Sa creasca cifra de afaceri, numarul de contracte, profitul, numarul de angajati sunt obiective mai specifice.
  • M: Masurabile. Trebuie sa poti sa le masori. De exemplu, vreau sa merg la munte anul acesta nu este un obiectiv masurabil. Cand consideri ca ai indeplinit obiectivul? Cand ai fost o data? Sau de 10 ori? Vreau sa creasca cifra de afaceri. Cand consideri ca ai indeplinit obiectivul? Vreau sa creasca cifra de afaceri la 200.000 lei poate fi masurat.
  • A: Ambitioase. Obiectivele au si rolul de a te motiva. Sa fie atat de ambitioase incat sa te faca sa zici ”O sa fie greu, dar daca voi munci din greu, eu zic ca se poate atinge”. Un obiectiv care sa te faca, in momentele in care ai vrea sa o lasi mai moale, sa continui.
  • R: Realiste. In acelasi timp obiectivele trebuie sa fie realiste. Sa spui ca vei avea un milion de lei cifra de afaceri in primul an cu o gogoserie intr-un oras de provincie e posibil sa fie un obiectiv nerealist. Asta te va afecta atat la evaluarea proiectului, cat si in realitate, cand vei vedea dupa cateva luni ca nu vei putea atinge obiectivul si te va demoraliza.
  • T: Timp: Obiectivele se incadreaza in timp. Vrei sa-ti creasca cifra de afaceri de 200.000 lei pana cand? In 2018? Sau in 2020? Sau in 2024? Daca ai 200.000 lei pe 2019, la jumatatea anului ai doar 100.000 stii ca trebuie sa tragi tare pentru a-ti atinge obiectivul. Daca ti-ai propus cei 200.000 lei pentru 2022, la jumatatea anului poti sa mai reduci din activitate, ca nu e nicio graba, nu?

Obiectivele in cadrul planului de afaceri sunt in principiu destul de simple: atingerea unei cifre de afaceri de x lei pana in anul y, atingerea unui profit net de x% din cifra de afaceri, obtinerea unui numar de x contracte pe an pana in anul y, cresterea anuala a cifrei de afaceri cu x%, dezvoltarea gamei de produse cu x noi produse in maximum 12 luni. De precizat ca obiectivele din aceasta sectiune trebuie corelate cu previziunile financiare.

Avand in vedere o strategie pe termen mediu de 3-5 ani, ne propunem urmatoarele obiective:

  • Atingerea unei cifre de afaceri de 300.000 lei in anul 3 de functionare
  • Atingerea unui marje de profit de 20% in anul 3 de functionare
  • Cresterea echipei in 3 ani pana la 4 angajati
  • Cresterea cifrei de afaceri anuala cu 30% in medie.

Strategia continua cu principalele modalitati de actiune. Ce vei face concret pentru a-ti atinge obiectivele stabilite? Care sunt principalele actiuni strategice pe care le vei demara? Aici nu vorbim despre chestiuni punctuale, ci de cateva planuri de actiune importante. De angajarea noilor oameni, de dezvoltarea produselor/serviciilor, de planul de marketing, de o dezvoltare cu noi produse si servicii, de implementarea unui sistem de asigurare a calitatii, de procedurare a unor operatiuni. Sunt in general masuri importante, care afecteaza o mare parte din afaceri si care necesita o detaliere corespunzator in momentul implementarii acestora.

Pentru atingerea obiectivelor de mai sus, strategia noastra se bazeaza pe patru piloni importanti:

  • Crearea unei platforme complexe de comunicare formata din site si prezenta pe retele de socializare Facebook si Youtube. Se va pune mult accent pe partajarea de continut de calitate, diferentiator, care sa ofere plus valoare adevarata cititorului
  • Atingerea unui nivel de excelenta operationala in realizarea consultantei: proceduri/obiective specifice/informare/educatie/pregatire. Activitate concentrata pe pregatirea angajatilor in vederea atingerii asteptarilor clientilor
  • Educatia antreprenoriala oferita la pachet cu consultanta de obtinere a finantarii. Cum putem ajuta clientii in business-ul lor, altfel decat prin obtinerea finantarii: mentorat, coaching, consultanta business development
  • Implementarea unei strategii de marketing inovatoare, care pune interesele beneficiarilor inaintea intereselor noastre.

In tot acest proces vei avea nevoie de mai multe resurse pe care sa le implici si pe care mai ales, sa le estimezi inca de pe acum. Daca de exemplu avem un buget, construim o hala noua si uitam sa introducem in buget racordarea la energia electrica, ce poate costa 10.000 de euro, pe care nu ii mai avem de unde lua, putem ajunge in situatia in care ne blocam operational. Principalele resurse necesare sunt urmatoarele:

  • Resursele financiare: deja am mai discutat in serialul nostru despre ele, sunt foarte variate. Si pe langa finantare, trebuie sa bugetezi atat cheltuielile neeligibile cat si cele neprevazute. Si sa idendifici de asemenea si sursele pentru acestea. De unde vei avea bani? Din finantare? De la parinti? Din economiile tale? De la prieteni? Banca? Furnizori?
  • Resursele umane: cine sunt oamenii care te vor ajuta in toata aceasta afacere? Angajatii? Tu? Alti stakeholderi? Contabila? Clientii prin feedbackul oferit? Autoritatile locale? Investitori?
  • Resursele materiale/informatonale: De ce dotari ai nevoie pentru a-ti demara afacerea?
  • Resursele informationale: De ce informatii ai nevoie sa-ti desfasori activitatea? Care sunt cunostintele critice?

Implementarea strategiei vine cu o serie de resurse necesare, foarte importante din prisma necesitatii dimensionarii si asigurarii lor pentru a evita o blocare a activtatii. Cele mai importante resurse necesare sunt:

  • Resursele financiare: Pe langa cei 44.000 de euro pe care ii solicitam in cadrul acestei finantari, pentru cheltuielile din bugetul prezentat in sectiunile ulterioare, estimam ca pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare (eligibile peste buget, neeligibile, neprevazute), vom mai avea nevoie de aproximativ 25.000 de euro. Aceste cheltuieli vor fi necesare pentru atingerea momentului de break-even, pe care il estimam a fi undeva in luna 12, ulterior, putand sa ne acoperim cheltuielile din veniturile generate de companie.
  • Resursele umane: Pentru inceput, intreprinzatorul impreuna cu un angajat initial vor fi suficienti pentru nivelul de lucru. Estimama ca dupa 12 luni va fi necesara angajarea a inca unui om, pentru ca din anul 3 sa ajungem la 4 angajati
  • Resursele materiale:  Pentru ca vorbim de o companie in servicii, resursele necesare sunt destul de reduse: un birou mobilat (sau eventual nemobilat, caz in care trebuie sa cumparam noi mobila), 2 laptopuri, o imprimanta si dotari specifice unei camere pentru conferinte/intalnire/prezentari.
  • Resursele informationale: In ceea ce priveste resursele informationale putem vorbi de cunostinte specifice activitatii de consultanta (cum sa faci consultanta, cum sa tratezi clientul, cum sa-i identifici si atingi asteptarile) si cunostinte specifice domeniul de consultanta, in cazul nostru, informatii legate de programele de finantare.

Odata stabilite resursele necesare, urmatorul pas este sa ne stabilim termenele, incadrerea in timp pentru realizarea obiectivelor si a directiilor de actiune.

Daca pentru obiective am stabilit deja o incadrarea in timp, consideram ca pentru partea de modalitati de actiune, trebuie sa avem implementate canalele de comunicare in termen de 4 luni, care ar trebui sa se sincronizeze excelent cu momentul in care incepem si implementarea proiectului In ceea ce priveste pregatirea personalului, ne propunem de asemenea sa o realizam in maximum 2 luni de la momentul angajarii. Intreprinzatorul se afla deja in proces de pregatire si se va implica de asemenea si in procesul de recrutare si selectare, astfel incat angajarea sa se faca imediat cum se semneaza contractul de finantare. Strastegia de marketing dorim sa o realizam in maximum 2 luni din acest moment, pentru a putea incepe sa o implementam iemdiat dupa aceea, in timp ce partea de educatia a mediului anptrenorial e probabil strategia partiala a companiei care va avea cel mai important carecter continuu.

Daca la inceput nu am vorbit despre oportunitati, sau nu suficient, putem aproape de final sa punem accent pe oportunitatile de piata pe care le-am identificat, pe lucrurile care noi credem ca ne vor ajuta sau le vom putea exploata mai bine in viitorul apropiat.

Ne dorim asadar ca motivul pentru care desfasuram aceasta activitatea sa fie cel de a ajuta mediul antreprenorial. Suntem convinsi ca prin servicii excelente, oferind informatii si cunostinte, vom avea ulterior de castigat si financiar. Cu siguranta o abordare mercantila s-ar dovedi mai eficienta economic, insa credem ca multe probleme din viata de zi cu zi sunt cauzate de spiritul egoist si concentrat exclusiv pe bani al multor jucatori economici. Credem ca e nevoie de mai mult suflet in business, de mai multe colaborare, deschidere, comunicare pentru a putea ajunge impreuna la un viitor mai bun.

La final va trebui sa completam probabil cel mai important lucru din planul de afaceri si chiar dintr-o afacere. Raspunsul la intrebarea ”De ce ma vor alege clientii mei pe mine si nu pe concurenta mea deja existenta, mai experimentata, mai dezvoltata, poate chiar cu un pret mai bun?” Vorbim evident despre avantajul competitiv. Este foarte important sa iti gasesti un factor diferentiator, mai ales la o afacere noua, cand intri pe piata cu deja destul de multe dezavantaje: nu ai imagine, nu ai experienta, nu ai proceduri, nu ai baza de clienti, nu ai retea de networking, nu ai produse mature. Cu ce iti vei convinge clientii. Atentie! Factorul diferentiator nu trebuie sa fie legat neaparat de produs. Produsul poate sa fie aproape la fel. Diferenta poate fi data de modul in care comunici (esti mai prietenos, mai deschis), mediul in care comunici (pe internet ai singurul site care se ocupa de produsul X sau ajungi sa-l indexezi in Google foarte bine), investesti in publicitate mai mult decat alti clienti, ai o garantie foarte buna, ai o promovare mai eficienta, ai un suport clienti mai bun. Pe partea de diferentiera chiar va recomandam cartea Blue Ocean Strategy, ar putea sa va schimbe destul de mult modul in care priviti o afacere la inceput.

De aceea, o mare parte din avantajul nostru competitiv va fi dat de modul altfel in care intelegem sa facem consultanta. De curajul pe care il avem sa impartasim informatii, sa ajutam la educatia antreprenorial chiar daca aceste lucruri ne pot afecta poate financiar. Credem ca interesul general este mai important decat cel personal, dintr-un motiv foarte egoist. Pentru ca ne va fi mai bine si noua. Un mediu antreprenorial mai dezvoltat, mai matur, asigura o economie mai puternica, mai bogata, din care cu totii ne putem infrupta mai bine. In final, cu servicii de calitate si cu o componenta puternica de educatie, credem ca putem sa ne diferentiem dar si sa ne alegem clienti care sa rezoneze cu valorile noastre, cu care sa ne faca mult mai multa placere sa lucram. Pentru ca niciodata nu e vorba doar despre bani.

B. Unde vrei sa ajungi intr-un inteval de 3 ani? Ai grija sa te sincronizezi cu ceea ce ai mentionat la partea de obiective. Precum vezi, pana acum am lucrat cu destul de multe cifre. Le poti face aproximative momentan. Cand ajungem la partea de previziuni financiare, o sa vezi ca e posibil sa ajungi la alte rezultate. Mai exacte. Sa nu uiti atunci sa te intorci la aceasta sectiune si sa refaci sincronizarile. In functie de specificul afacerii, trebuie sa tii cont de marje

Cifra de afaceri:        2019: 150.000 lei;     2020: 225.000 lei;    2021: 300.000 lei

Profit:                         2019:5000 lei;         2020: 15.000 lei;      2021: 60.000 lei

Numar de angajati:  2019: 2;                      2020:3;                      2021: 4

C: Care sunt punctele tari care te determina sa crezi ca vei avea succes? In aceasta sectiune faceti analiza SWOT (Strengths, Weaknesses Opportunities, Threats) a afacerii dumneavoastra. Trebuie prezentate astfel

  • Puncte forte: cunostintele intreprinzatorului, experienta lui, locatia afacerii, nisarea, pretul, personalizarea, calitatea serviciilor/produselor, finantarea initiala, imaginea intreprinzatorului, ritmul de dezvoltare, calitatea echipei, operationalizare excelenta
  • Puncte slabe: o mare parte din cele enumerate la puncte forte, pot fi si puncte slabe, in functie de afacere. La acestea mai putem adauga costuri mari, lipsa unei imagini pe piata sau lentoare in dezvoltare cauzata de accesarea unei finantari
  • Oportunitati: segmente de piata neexploatate, diversificarea gamei de servicii, cresterea cererii gratie cresterii economice, accesarea unor finantari, canale media de exploatat fara concurenta, reducerea unor costuri prin adoptarea unor tehnologii noi, cresterea calitatii produselor pentru accesarea unui nou segment de piata
  • Amenintari: cresterea concurentei, modificari legislative, clienti rai platnici, migrarea fortei de munca, educatia redusa a clientilor/angajatilor, controale abuzive

Ce trebuie stiut e ca punctele forte si cele slabe sunt aspecte care tin de interiorul afacerii in timp ce oportunitatile si amentintarile sunt lucruri aflate in exteriorul afacerii. Evident, de la fiecare categorie, se alege ce este reprezentativ pentru propria companie. In principiu, un minim de 3 elemente pentru fiecare categorie ar trebui sa fie suficiente.

Analiza SWOT a companiei CILV Consulting scoate in evidenta urmatoarele aspecte:

  • Puncte forte:
    • Experienta intreprinzatorului in pozitii manageriale dar si de productie continut
    • Capacitatea operationala a intreprinzatorului
    • Strategie de dezvoltare bine realizata
    • Gama de servicii complete si de o calitate ridicata
    • Specializare pe anumite program de finantare
  • Puncte slabe:
    • Experienta redusa a intreprinzatorului in conducerea unei afaceri
    • Echipa noua, cu o eficienta redusa in functionare
    • Exprienta redusa in lucrul cu institutiile statului
  • Oportunitati:
    • Lansarea pe o piata mare, cu potential ridicat
    • Extinderea produselor pe mai multe programe de finantare
    • Extinderea in partea de consultanta de dezvoltare a afacerii
    • Extinderea pe piata de training
  • Amenintari
    • Dificultati in gasirea si pastrarea angajatilor
    • Modificari legislative in ceea ce priveste programele de finantare
    • Volatilitatea programelor de finantare
    • Posibila criza economica ce ar pune presiune foarte mare pe pret

D1. Activitatile necesare implementarii proiectului

In aceasta sectiune trebuie enumerate, eventual detaliate, activitatile care vor fi realizate pentru implementarea proiectului. Puteti face doar o enumare a acestora sau daca vreti ceva mai complex, le puteti imparti pe etape, fiecare cu propriile activitati si descrierea aferenta. De asemenea, se pot mentiona si intervale de timp pentru fiecare activitate

In cadrul proiectului de finantare preconizam urmatoarele activitati impartite pe 3 etape principale:

  • Contractarea (prima luna): semnarea acordului de finantare si studierea atenta a acestuia, pentru informarea corecta in special asupra obligatiilor care vi se cuvin.
  • Implementarea efectiva (lunile 1-8)
    • Demararea activitatii de obtinere a creditului: contactarea bancilor, alegerea unei oferte, deschiderea contului si depunerea documentatiilor
    • Recrutarea si selectia personalului
    • Asigurarea spatiului de lucru prin inchiriere
    • Autorizarea spatiului de lucru la Registrul Comertului
    • Achizitia elementelor investitionale din planul de afaceri: mobilier, laptopuri, imprimanta, alte dotari IT
    • Punerea in functiune a echipamentelor
    • Angajarea noului personal
    • Instruirea angajatilor
    • Schitarea produselor si demararea activitatii de promovare
    • Primul client
  • Decontarea proiectului(lunile 8-10):
    • Construirea documentatiei de decont: anexe, declaratii
    • Asamblarea dosarului de decont
    • Depunerea dosarului de decont
    • Vizita de verificare
    • Primirea Ajutorului Financiar Nerambursabil
    • Stingerea creditului
    • Intrarea in perioada de monitorizare

D2, Mentionati activitatile relevante pe care le veti intreprindere in cadrul duratei de implementare a proiectului. Practic, sectiunea aceasta e doar o repetitie mai mult a sectiunii precedente, o eroare in modul in care a fost redactat modelul de plan de afaceri. Puteti mentiona ca aceste activitati au fost mentionate in sectiunea precedenta si sa aduceti aminte totusi care va fi durata preconizata totala de implementare a proiectului. De asemenea, daca aveti alte activitati, altele decat cele care au legatura directa cu proiectul, le puteti mentiona aici.

Referitor la durata de implementare, recomandarea noastra este sa nu se ajunga la 12 luni si trebuie sa se tina cont de acest lucru mai ales cand bugetati cheltuieli precum cele cu chiria sau salariile. Este putin probabil sa puteti angaja din prima zi in care ati semnat contractul de finantare si sa puteti deconta integral pana in ultima zi. Luati exemplu in 2017, cand perioada de implementare a fost limitata pana in 29 septembrie 2018, dar foarte multi oameni au semnat contracte de finantare prin decembrie, ianuarie sau chiar iunie 2018, ramanand astfel cu foarte putin luni de implementare.

Activitatile relevante in perioada de implementare vor avea legatura directa in principiu cu proiectul de finantare si au fost descrise deja mai sus. Pe langa acestea insa ne vom concentra, asa cum am amintit si la principalele directii de actiune, de realizarea strategiei de marketing, imbunatatirea produselor companiei si cizelarea proceselor educationale pe care vom dori sa le furnizam.

In final, preconizam ca proiectul ca perioada intre momentul semnarii contractului de finantare si data la care vom depune ultima documentatie de decont va fi de 10 luni.

Aici incheiem descrierea sectiunii 2 si speram ca am reusit sa o facem cat mai bine. Daca au fost lucruri care necesita imbunatatiri, asteptam feedbackul vostru, pentru a putea sa-l implemetam cat mai repede in urmatorul episod, dedicat sectiunii 3.

 

 

By | septembrie 14th, 2018|Planul de afaceri|2 Comments

About the Author:

2 Comments

  1. Luminița Niculescu 16 septembrie 2018 at 3:54 - Reply

    Felicitari!

  2. […] Episodul 14: Planul de afaceri – Sectiunea 2 Viziune si strategie […]

Leave A Comment Anulează răspunsul

Informatii necesare

Ce activitate faceti sau doriti sa intreprindeti? Daca se poate cat mai specific, eventual cu furnizarea unui cod CAEN (acesta din urma este in final elementul cheie care determina daca o activitate e eligibila sau nu).

Unde doriti sa implementati proiectul?

Pentru ce aveti nevoie de bani? Care sunt cheltuielile la care v-ati ganditi, cel putin in mare? Ne intereseaza cat de cat detaliate si cu valori numerice, de preferat in LEI fara TVA. Acestea e al doilea cel mai important criteriu de eligibilitate, care determina daca puteti obtine finantare sau nu. Mai mult, daca ne furnizati o lista de cheltuieli detaliata, noi putem sa identificam si alte surse de finantare pentru dumneavoastra, poate chiar mai bune decat cele pe care le-ati gasit dumneavoastra.

Care este contributia proprie cu care sunteti dispus sa veniti in implementarea proiectului. Atentie insa, chiar si in proiectele in care contributia proprie este zero, tot este nevoie de bani pentru cheltuieli neeligibile, neprevazute sau eventual de acoperit TVA-ul. Asadar, de cati bani dispuneti ca sa implementati proiectul?

Cand doriti sa implementati proiectul? Peste o luna? Peste 6 luni? Peste 1 an?

– Ce numar de telefon aveti? De cele mai multe ori, discutia despre o finantare, cel putin preliminara, este una destul de complexa si interactiva, astfel incat, telefonul este cea mai rapida si eficienta metoda pentru a lamuri aspectele initiale.

– Nu in cele din urma, ati citit informatiile existe pe site deja? Acesta e gandit sa ofere oamenilor interesati raspunsul la cele mai importante intrebari. Lucram din greu sa oferim pe el cele mai noi si importante informatii, iar lectura lui va ofera nu doar raspunsul la intrebarile pe care le aveti, dar si la intrebarile pe care inca nu stiati ca le aveti.

Va multumim pentru timpul acordat citirii acestui articol.

×
Reguli privind comentariile

Noi cei de la planul-de-afaceri.ro lucram zilnic din greu sa asiguram vizitatorii site-ului ca au la dispozitie cele mai noi si corecte informatii. Site-ul este gandit sa ofere un acces facil la acestea, pentru ca dorim sa nu le pierdem timpul vizitatorilor. Reciproca e valabila insa, asa ca, inainte de a posta un comentariu, asigura-te de urmatoarele lucruri:

Raspunsul la intrebarea ta nu se afla deja pe site. Daca pui o intrebare la care s-a mai raspuns deja, cel mai probabil nu ti se va raspunde. Site-ul este unul usor de citit si intr-o ora probabil poti sa-l parcurgi pe tot. Consideram ca nu este o investitie de timp foarte mare, mai ales comparativ cu zecile, poate sutele de ore pe care noi le petrecem sa intretinem acest site.

Fii specific atunci cand pui intrebarile. Daca sunt prea generale, nu putem sa dam un raspuns exact.

Asigura-te ca ai postat la articolul corespunzator. De asemenea, daca pui o intrebare care nu are legatura cu articolul, nu ti se va raspunde.

– Daca vrei sa obtii finantare si ai nevoie de consultanta, cel mai rapid insa este sa ne suni direct folosind numerele de telefon de la contact.

Am introdus aceste reguli, de bun simt o mare parte din ele, pentru ca incercam sa mentinem acest site usor de parcurs si o sursa importanta de informatii (gratuite) pentru cei interesati de deschiderea sau dezvoltarea unei afaceri. Daca am aproba si raspunde la toate comentariile, nu doar ca ne-ar consuma o mare parte din timp, dar ar face si site-ul foarte greu de parcurs, mai ales pentru cei care sunt cu adevarat interesati si carora le-am pierde timpul cand vor parcurge acelasi intrebari puse de zeci de ori.

×