Foarte multe persoane au aceasta dilema, intalnita mai ales in cazul in care se infiinteaza o firma noua. Ce e important de stiut este ca in momentul de fata, orice firma care se infiinteaza in Romania este neplatitoare de TVA. Nu puteti infiinta direct o firma platitoare de TVA. Pentru a deveni platitoare de TVA este necesar ca firma sa depaseasca un prag al cifrei de afaceri (in jur de 300.000 lei) sau, daca nu l-a depasit, sa depuna o cerere de obtinere a statului de TVA la ANAF.
Raspunsul insa la intrebarea din titlu este unul mai complex. Acesta depinde de mai multe factori si sugestia noastra este sa realizati impreuna cu propriul contabil o simulare de venituri si cheltuieli pentru ambele situatii si sa vedeti, in care din cele doua cazuri, va ramane un profit net mai mare. Aceasta este varianta cea mai buna dar va ocupa mult timp.
Pe scurt insa, va doriti sa fiti neplatitor de TVA daca aveti in general o cifra de afaceri anuala de sub 300.000 lei, aveti in general clienti persoane fizice (pentru care nu conteaza tva-ul) dar si multi concurenti platitori de TVA, avand astfel un avantaj de pret. De asemenea, daca nu aveti multe cheltuieli purtatoare de TVA, deci putin TVA deductibil, din nou, nu are sens sa fiti platitor de TVA. Dezavantajul este ca in general exista unele limitari la achizitiile din afara tarii iar unii potentiali clienti (doar persoane juridice) ar putea sa aleaga un concurent asemanator la pret, doar pentru a-si putea sa-si deduca tva-ul din factura emisa de acesta.
Va doriti sa fiti insa platitor de TVA atunci cand aveti numerosi clienti persoane juridice care doresc facturi cu TVA, pentru a-l deduce pe acesta din urma, cand vreti sa faceti numeroase achizitii din afara tarii, cand faceti export si cand aveti numeroase cheltuieli purtatoare de TVA pe care vreti sa le deduceti. Dezavantajele tin de contabilitate/facturare mai complicata, dificultatea unor intreprinzatori in a intelege ca TVA-ul nu sunt bani de cheltuiala.
Atentie insa, statutul de TVA afecteaza doar facturile pe care le emiteti si atat. Daca sunteti platitor de TVA, pe factura trebuie sa adaugati si TVA, daca nu sunteti, nu trebuie sa adaugati. Faptul ca nu sunteti platitor de TVA nu inseamna ca veti putea sa nu platiti TVA-ul aferent facturilor emise de altii catre firma proprie. El va trebui platit, doar ca neavand TVA emis, nu aveti din ce sa il deduceti si este trecut direct cheltuiala. De asemenea, regimul de TVA se aplica independent de regimul fiscal cu privire la impozitul pe profit/venit.
In contextul programului de finantare Romania Startup Nation, situatia poate fi nuantata un pic. Cheltuielele cu TVA-ul, pentru firmele neplatitoare de tva, sunt eligibile. Ce inseamna acest lucru? Daca eu cumpar din cei 200.000 lei cateva echipamente, care au un TVA de 30.000 lei, acesta va putea fi integrat in cei 200.000 lei. Astfel, intreprinzatorul nu trebuie sa vina cu o contributie proprie aferenta TVA-ului. Daca insa beneficiarul este platitor de TVA, cei 30.000 trebuie acoperiti din contributie proprie, dar care urmeaza sa fie dedusi din TVA-ul de plata aferent statului roman, din facturile viitoare emise de catre beneficiar. Deci pentru el, oricum TVA-ul echipamentelor va fi o cheltuiala 0. Avantajul este ca, acum din finantarea de 200.000 de lei, ii raman 30.000 lei pe care ii poate folosi pentru a-si cumpara un echipament in plus.
Asadar, situatia e un pic mai complexa si precum spuneam la inceput, va recomandam sa faceti o previziune de venituri si cheltuieli impreuna cu propriul contabil pentru a decide in ce masura este mai bine sau nu sa fiti platitor de TVA.
Nu uita, daca vrei sa obtii o consultanta de specialitate pentru Programul Romania Startup Nation, completeaza formularul de aici.
Buna ziua!Dacă am o firma neplatitoare de tva si fac prestări de servicii transport auto iar pe comenzi apara ca imi plătesc o anumită suma+tva pot sa adaug si tva-ul in valoarea facturii?
Cum adica pe comenzi apare?
Un articol pe înțelesul omului de rând.
Vă mulțumesc pentru articol!
Am mai citit câteva articole pe tema asta și nu am înțeles nimic. Parcă sunt scrise numai pentru contabili. Dacă ești muritor de rând, nu ai șanse să înțelegi.
Dar, din acest articol am reușit să îmi fac o idee destul de clară despre cum stă treaba.
Vă mulțumesc foarte mult!
Buna tuturor!
Firma neplatitoare de tva obtine venituri din prestari servicii,dar factureaza si avansuri 472 pentru clienti.
1.Aceste avansuri facturate intra in cifra de afaceri din punct de vedere TVA la calcularea depasirii plafonului de 300.000 lei?
2.Iar venitul 721 intra in cifra de afaceri la calcularea depasirii plafonului?
Va recomandam sa va intrebati concret contabilul pentru o speta atat de specifica.
Buna ziua. am o firma SRL neplatitoare de TVA. Am dat comanda din China de produse. Trebuie platit TVA-ul pe produse cand intra in tara. Dar daca nu sunt platitor de TVA, trebuie sa mai adaug TVA si la produsele vandute ?. Din ce am inteles trebuie platit odata TVA-ul de 19 ℅ cand intra produsele in tara si inca odata cand vand produsele. Este adevarat ?
Nu trebuie platit de doua ori. Contabila ce raspuns v-a dat?
Bunaseara. În concluzie cum este mai bine pt. Un S.R.L. nou sa fi platigor sau nude T.V.A.? va multumesc anticipat
Buna ziua! Nu exista un raspuns standard. Depinde de tipul de activitate si de clienti. Detalii gasiti in articol.
Bună ziua! Ca neplătitor de TVA pot sa achiziționez 3chipamente și din țări non UE în cadrul programului Start up Nation?
Da, dar veti plati TVA-ul in tara.
Buna ziua, pentru import china, este obligatoriu sa fiu platitor tva?
Buna ziua! Daca sunteti firma neplatitoare de TVA, puteti trece TVA drept cheltuiala eligibila la RSN, chiar daca aduceti echipamentele din China.