Programul incepand cu 2017 nu mai este activ, fiind inlocuit de Romania Startup Nation. Click aici pentru mai multe detalii legate de acesta. 

 

Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti consta in acordarea unui ajutor financiar nerambursabil de pana la 10.000 de euro

Am sanse sa obtin finantare cu afacerea mea? 

Poti afla si singur foarte simplu. In primul rand trebuie sa citesti foarte bine acest articol, nu iti ia mai mult de 3 minute. Trebuie sa stabilesti eligibilitatea, care e data in primul rand de domeniul de activitate si de tipul de cheltuieli pe care vrei sa le efectuezi. De asemenea, tine cont si de punctajul obtinut, pentru ca banii se dau in functie de punctaj, iar un punctaj mic de obicei duce efectiv la imposibilitatea obtinerii unei finantari. Despre modul in care sa iti alegi finantarea potrivita am vorbit si aici. Nu in ultimul rand, trebuie sa stii ca daca nu ai niciun ban nu poti implementa niciun program de finantare. Am explicat mai bine de ce in linkul acesta. Acum, spor la citit.

       Cine poate să obţină aceşti bani?

Programul este destinat persoanelor juridice cu forma de organizare SRL-D (Societate cu răspundere limitată – Debutant), ce nu au mai fost beneficiare în trecut ale acestui program. Dacă vrei mai multe informaţii despre SRL-D, despre infiinţarea lui şi avantajele principale pe care le are, accesează pagina de prezentare SRL-D.

De asemenea, nu trebuie neglijat faptul că o serie de coduri CAEN sunt neeligibile pentru accesarea acestui program. Lista cu acestea o puteţi regăsi în Ghidul Solicitantului ataşat în partea de jos a acestei pagini. Dintre cele mai importante activitati neeligibile amintim de agricultură, creşterea animalelor sau intermedierile financiare si pariurile si jocurile de noroc. Dacă nu vă regăsiți activitatea în lista cu codurile CAEN neeligibile, înseamnă că aceasta este eligibila.

       Câţi bani pot să iau?

Statul român oferă 10.000 de euro, sub formă de ajutor financiar NERAMBURSABIL,  fiecărui SRL-D ce respectă procedură de obţinere a acestora. Cei 10.000 de euro reprezintă doar o contribuţie de 50% din valoarea intregului proiect pentru care se accesează finanţarea. Asta înseamnă că cel puţin 50% din restul proiectului, trebuie să fie furnizat din alte surse.

De obicei, acestea se împart în două tipuri: surse proprii (economii personale, contribuţie proprie sau chiar veniturile generate de afacere pe timpul implementării proiectului) sau credit bancar.

În al doilea caz, în momentul înscrierii cu planul de afaceri pe site-ul Agenţiei pentru implementarea proiectelor şi programelor pentru IMM-uri, se poate alege furnizarea unui credit bancar. Valoarea acestuia trebuie să fie egală cel puţin cu valoarea AFN-ului solicitat, institutia de credit acceptata anul acesta urmand inca a se stabili. Cu toate acestea, având în vedere experiența de până acum, CEC Bank va fi probabil banca, ea fiind și singura banca ce a acordat credite în cadrul acestui proiect în ultimii 4 ani. De anul acesta, institutia partenera e obligata sa acorde creditul in 20 de zile.

      Cum pot cheltui aceşti bani?

În două moduri:

Minimum 40% trebuie investiţi, adică se pot cumpăra: active corporale (terenuri, construcţii, mobilier, echipament tehnologic, mijloace de transport marfa doar în directă legătură cu activităţile codului CAEN cu care se accesează programul ) şi active necorporale (brevete, licenţe, francize) dar şi realizare site (maximum 10.000 lei). Procentul de 40% este minim, adica se pot achizitiona si de 45% din bani sau 90%.

Maximum 60% cheltuieli operaţionale: materii prime, stocuri, chirie, salarii, utilităţi, publicitate, consultanţă realizare plan de afacere (singura cheltuială eligibilă ce poate fi efectuată înaintea obţinerii finanţării).

Precum spuneam, contribuţia AFN-ului este de 50% din intreaga valoare a proiectului. Asta înseamnă că orice cheltuială va fi acoperită de către AFN doar în proporţie de 50%. Restul de 50%, precum şi TVA (nu este cheltuială eligibilă) trebuie acoperite din surse proprii sau din credit.

Exemplu: Doresc să achiziţionez un laptop în valoare de 2000 de lei, fără TVA. Contributia statului este de 1000 de lei, iar eu trebuie sa platesc 1000 de le plus tva-ul aferent sumei de 2000 de lei, adica inca 480 de lei. In total 1480 de lei contributie proprie.

Atentie, conform proiectului de procedura pentru 2016, intreprinzatorul trebuie sa faca dovada că deține cei 10.000 de euro, contribuție proprie, în momentul semnării contractului de finanțare. In cazul in care solicita credit bancar, acesta trebuie sa incheie contractul de credit in maximum 30 de zile de cand a fost notificat ca a fost acceptat la finantare. 

Accesarea AFN-ului este condiţionată de folosirea a minimum 40% din valoarea acestuia în vederea realizării unor investiţii.

Exemplu: Doresc să obţin intreaga sumă de 10.000 de euro. Înseamna ca valoarea proiectului este de 10.000 de euro AFN plus 10.000 de euro contribuție proprie. 20.000 de euro în total. 40% din acesta, adică 8000 de euro, trebuie să-i investesc. In categoriile de cheltuieli mai sus descrise. Dacă valoarea investiţiei este mai mică de atât, atunci şi suma totală a AFN-ului ce se poate obține se va micşora proporţional.

       Cum mă înscriu?

Înscrierea se face pe site-ul Direcţiei pentru implementarea proiectelor şi programelor pentru IMM-uri. Deschiderea inscrierilor va fi anuntata cu 5 zile inainte pe acelasi site. După înregistrarea pe site printr-o procedură simulară cu crearea unui cont de email, se completează online secţiunile planului de afaceri pentru SRL-D iar în final, se selectează trimiterea formulalelor. Durata de inscriere este de 15 zile, dupa care se va afisa lista cu cei admisi la evaluare. In termen de 10 zile participantii trebuie sa se prezinte la sediul OTIMMC cu o serie de documente. Ca mai apoi, in aproximativ o luna jumatate sa primeasca un raspuns privind acceptarea la finantare sau nu.

       Cum se face evaluarea?

Evaluarea se face intr-un mod foarte obiectiv şi transparent. Fiecare secţine a planului de afaceri presupune selectarea unor răspunsuri la intrebări obiective. Intrebările pot fi regăsite în modelul de plan de afaceri ataşat mai jos în pagină. Fiecare răspuns are un punctaj. În momentul în care aţi obţinut minimum de 60 de puncte, sunteţi eligibil pentru obţinerea finanţării. Finantarea totusi se acorda in functie de punctajul obtinut, nematinandu-se cont de primul venit primul servit.

Dacă planul de afaceri este unul corect realizat, respectă cheile de verificare, este realist şi respectă criteriile esenţiale (precum ponderea investiţiilor sau natura acestora) si are si un punctaj suficient de mare, atunci se va obtine finantare.

In continuare regasiti grila de punctaj:

Clipboard01

Mai jos aveţi ataşate proiectul pe 2016 al Ghidului Solicitantului şi Modelul de plan de afaceri folosit in ultimii ani. În acestea puteţi regăsi principalele reguli de respectat dar şi puteţi să vă faceţi o idee despre conţinutul planului de afaceri ce trebuie completat pe site-ul Agenţiei. De asemenea, nu uitaţi să consultaţi şi secţiunea de Întrebări frecvente. In versiunea finala a programului este posibil sa apara noi modificari.

  • Cum putem sa te ajutăm noi? Click aici!
  • Vrei o cotaţie de preţ în ceea ce priveşte consultanţa acordată pentru realizarea planului de afaceri? Poți merge direct la Contact.
  • Finantarea aceasta nu ti se potriveste? Mergi pe prima pagina pentru a identifica o noua oportunitate sau poti intra pe tabelul centralizator cu finantarile disponibile.

 

STATUS: Program inactiv. Inlocuit de Romania Startup Nation.

DOWNLOAD LEGISLATIE 2016
 ARHIVA