Episodul 18: Planul de afaceri – Sectiunea 6 Proiectii Financiare

//Episodul 18: Planul de afaceri – Sectiunea 6 Proiectii Financiare

Episodul 18: Planul de afaceri – Sectiunea 6 Proiectii Financiare

Am ajuns la episodul 18 al serialului nostru despre cum sa aplici si singur la Romania Startup Nation. In ultima versiune de model de plan de afaceri, sectiunea numarul 6, de proiectii financiare, a fost drastic simplificata, pana la nivelul la care de exemplu ignora chiar anumite tipuri de cheltuieli esentiale. Reversul medaliei este ca e foarte usor de completat si in acelasi timp are mai putine capcane ce pot duce la respingerea proiectului.

Proiectiile financiare constau pe scurt intr-o previziune a cheltuielilor si veniturilor companiei. Recomandarea noastra insa este ca aceasta sectiunea sa fie completata in sens invers. Sa incepem cu veniturile si abia apoi sa trecem la cheltuieli. Credem ca o strategie de prioritizare a veniturilor in fata cheltuielilor este una mai buna pe termen lung, dar concret, in exemplul de mai jos, ne ajuta sa calculam mai usor partea de cheltuieli.

Daca anul N este anul aferent implementarii proiectului, in cazul de fata, cel mai probabil 2019, N+1 va fi 2020, teoretic primul an complet de functionare cu investitia prin finantare finalizata.

Sectiunea 6.2, dedicata veniturilor, este cea mai simpla. Pe fiecare produs in parte din gama voastra de produse, trebuie sa estimati un volum de vanzari. Daca de exemplu ai o gogoserie, vei calcula cat la suta din total vanzari estimate va fi acoperit de gogosile simple, cat la suta de gogosile cu dulceata si tot asa. Daca ai foarte multe produse distincte, poti sa le imparti pe categorii principale si doar pentru categorii sa calculezi ponderile. Poti trece valorea efectiva a vanzarilor si in paranteze ponderea. Exemplu: Gogosi cu branza: 78.000 lei (21%). Nu uita sa corelezi datele din aceasta sectiunea cu restul informatiilor din planul de afaceri. Daca ai mentionat ca principalul tau produs va fi reprezentat de gogosile cu branza, dar in acest tabel ai alte doua gogosi cu o pondere mai mare in vanzari, va trebui sa asiguri coerenta planului, fiind posibil motiv de respingere. Atentie, cand calculezi totalul vanzarilor, acesta sa se coreleze cu valorile trecute in partea de obiective ale planului de afaceri.

Sfatul nostru este sa lucrezi cu 3 scenarii: unul optimist, altul realist si unul negativist. Fa o cercetare de piata, vezi care este cererea de piata, vadul, capacitatea ta de productie.

Poti trece apoi la punctul 6.1 unde incepem cu o estimare a cheltuielilor pentru anul N+1.

Daca la sectiunea de buget am trecut doar cheltuielile aferente finantarii (cheltuielile eligibile pentru care solicitam finantarea din cadrul programului), in aceasta sectiune vom enumera valoric TOATE cheltuielile pe care le estimam in functionarea companiei in anul 2020. De la agrafe de birou si hartie de scris, pana la alte cheltuieli de investitie (altfel decat cele deja facute in finantare, dar programate pentru anul 2020). In cazul materiei prime, mai ales daca te ocupi de productie, va trebui intai sa-ti faci un plan de productie, pentru a putea calcula necesarul de materie prima si consumabile, plan insa care ar trebui sa fie deja stabilit din moment ce ai calculat mai sus veniturile aproximative. In ceea ce priveste cheltuielile privind marfurile, acestea se adreseaza doar activitatile care au si componenta de comert (cumpara dintr-o parte si vinde mai departe).

Recomandarea noastra este sa pleci de la lista de cheltuieli pe care ti-am recomandat sa o realizezi in episodul dedicat bugetului afacerii. Odata ce ai aceasta lista, iti va fi foarte usor sa iei fiecare cheltuiala si o sa asocieti cu una din categoriile aferente tabelului din planul de afaceri. Daca insa nu vei pleca de la un buget bine stabilit inainte si vei incepe sa completezi de prima oara tabelul din planul de afaceri, avand in vedere putinele categorii pe care le are, exista un risc mare sa ratezi cateva categorii importante de cheltuieli (de exemplu, cheltuielile cu marketingul care nu apar in tabelul din planul de afaceri) cu efecte nefaste asupra operationalizarii afacerii. Nu ai vrea sa ajungi dupa implementare, cand deja ti-ai investit toti banii, ca mai ai nevoie de cateva cheltuieli, pe care nu le-ai previzionat si care iti blocheaza toata activitatea. 

Iar acum urmeaza momentul adevarului. Din total venituri, scazi total cheltuieli si vezi unde te situezi. Daca ai profit sau nu. Diferenta este foarte importanta si iti poate oferi numeroase informatii. Daca pierderea e foarte mare, inseamna ca afacerea nu este profitabila si ai cheltuieli mult prea mari sau venituri prea mici. Vezi care se pot ajusta, REALIST. Daca pierderea este mica, atunci poate o poti compensa din venituri. De obicei, cheltuielile sunt mai bine fundamentate decat veniturile. De aceea, intr-un fel scopul sectiunii este sa va incurajeze sa calculati totalul cheltuielilor necesare intr-un an, pentru a-l folosi pe acesta, macar ca un obiectiv de genul ”trebuie sa am venituri macar la nivelul cheltuielilor pentu a atinge break-even”. Si evelueaza daca poti ajunge la un asemenea nivel de venituri. Insa nu este obligatoriu sa ai profit din primul an. Daca poti acoperi pierderile, poti merge mai departe cu previziunile. Pe anul N+2, N+3, sa vezi daca poti acoperi pierderile. Nu uita, trebuie sa mentii numarul de locuri de munca si pe urmatorii 2 ani, deci e important sa stii daca afacerea va merge si in urmatorii ani.

Proiectiile financiare au rolul sa te oblige sa realizezi ajustari in plan in cele mai multe cazuri, dar uneori, este posibil si sa-si arate ca afacerea nu va merge. Si sa decizi ca vei renunta la afacere, pentru ca potrivit cifrelor, nu este profitabila.

In final, nu uita ca  diferenta intre totalul veniturilor si totalul cheltuielilor trebuie sa se coreleze cu partea de profit mentionata tot pe la inceputul planului de afaceri.

Odata trecut si prin ultima cheie de verificare a proiectului, cea financiara, nu iti mai ramane decat sa te inscrii la proiectul Romania Startup Nation. Cand si cum sa o faci, iti povestim in episodul de data viitoare.

 

By | decembrie 11th, 2018|Planul de afaceri|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

Informatii necesare

Ce activitate faceti sau doriti sa intreprindeti? Daca se poate cat mai specific, eventual cu furnizarea unui cod CAEN (acesta din urma este in final elementul cheie care determina daca o activitate e eligibila sau nu).

Unde doriti sa implementati proiectul?

Pentru ce aveti nevoie de bani? Care sunt cheltuielile la care v-ati ganditi, cel putin in mare? Ne intereseaza cat de cat detaliate si cu valori numerice, de preferat in LEI fara TVA. Acestea e al doilea cel mai important criteriu de eligibilitate, care determina daca puteti obtine finantare sau nu. Mai mult, daca ne furnizati o lista de cheltuieli detaliata, noi putem sa identificam si alte surse de finantare pentru dumneavoastra, poate chiar mai bune decat cele pe care le-ati gasit dumneavoastra.

Care este contributia proprie cu care sunteti dispus sa veniti in implementarea proiectului. Atentie insa, chiar si in proiectele in care contributia proprie este zero, tot este nevoie de bani pentru cheltuieli neeligibile, neprevazute sau eventual de acoperit TVA-ul. Asadar, de cati bani dispuneti ca sa implementati proiectul?

Cand doriti sa implementati proiectul? Peste o luna? Peste 6 luni? Peste 1 an?

– Ce numar de telefon aveti? De cele mai multe ori, discutia despre o finantare, cel putin preliminara, este una destul de complexa si interactiva, astfel incat, telefonul este cea mai rapida si eficienta metoda pentru a lamuri aspectele initiale.

– Nu in cele din urma, ati citit informatiile existe pe site deja? Acesta e gandit sa ofere oamenilor interesati raspunsul la cele mai importante intrebari. Lucram din greu sa oferim pe el cele mai noi si importante informatii, iar lectura lui va ofera nu doar raspunsul la intrebarile pe care le aveti, dar si la intrebarile pe care inca nu stiati ca le aveti.

Va multumim pentru timpul acordat citirii acestui articol.

×
Reguli privind comentariile

Noi cei de la planul-de-afaceri.ro lucram zilnic din greu sa asiguram vizitatorii site-ului ca au la dispozitie cele mai noi si corecte informatii. Site-ul este gandit sa ofere un acces facil la acestea, pentru ca dorim sa nu le pierdem timpul vizitatorilor. Reciproca e valabila insa, asa ca, inainte de a posta un comentariu, asigura-te de urmatoarele lucruri:

Raspunsul la intrebarea ta nu se afla deja pe site. Daca pui o intrebare la care s-a mai raspuns deja, cel mai probabil nu ti se va raspunde. Site-ul este unul usor de citit si intr-o ora probabil poti sa-l parcurgi pe tot. Consideram ca nu este o investitie de timp foarte mare, mai ales comparativ cu zecile, poate sutele de ore pe care noi le petrecem sa intretinem acest site.

Fii specific atunci cand pui intrebarile. Daca sunt prea generale, nu putem sa dam un raspuns exact.

Asigura-te ca ai postat la articolul corespunzator. De asemenea, daca pui o intrebare care nu are legatura cu articolul, nu ti se va raspunde.

– Daca vrei sa obtii finantare si ai nevoie de consultanta, cel mai rapid insa este sa ne suni direct folosind numerele de telefon de la contact.

Am introdus aceste reguli, de bun simt o mare parte din ele, pentru ca incercam sa mentinem acest site usor de parcurs si o sursa importanta de informatii (gratuite) pentru cei interesati de deschiderea sau dezvoltarea unei afaceri. Daca am aproba si raspunde la toate comentariile, nu doar ca ne-ar consuma o mare parte din timp, dar ar face si site-ul foarte greu de parcurs, mai ales pentru cei care sunt cu adevarat interesati si carora le-am pierde timpul cand vor parcurge acelasi intrebari puse de zeci de ori.

×