Am ajuns la episodul 18 al serialului nostru despre cum sa aplici si singur la Romania Startup Nation. In ultima versiune de model de plan de afaceri, sectiunea numarul 6, de proiectii financiare, a fost drastic simplificata, pana la nivelul la care de exemplu ignora chiar anumite tipuri de cheltuieli esentiale. Reversul medaliei este ca e foarte usor de completat si in acelasi timp are mai putine capcane ce pot duce la respingerea proiectului.
Proiectiile financiare constau pe scurt intr-o previziune a cheltuielilor si veniturilor companiei. Recomandarea noastra insa este ca aceasta sectiunea sa fie completata in sens invers. Sa incepem cu veniturile si abia apoi sa trecem la cheltuieli. Credem ca o strategie de prioritizare a veniturilor in fata cheltuielilor este una mai buna pe termen lung, dar concret, in exemplul de mai jos, ne ajuta sa calculam mai usor partea de cheltuieli.
Daca anul N este anul aferent implementarii proiectului, in cazul de fata, cel mai probabil 2019, N+1 va fi 2020, teoretic primul an complet de functionare cu investitia prin finantare finalizata.
Sectiunea 6.2, dedicata veniturilor, este cea mai simpla. Pe fiecare produs in parte din gama voastra de produse, trebuie sa estimati un volum de vanzari. Daca de exemplu ai o gogoserie, vei calcula cat la suta din total vanzari estimate va fi acoperit de gogosile simple, cat la suta de gogosile cu dulceata si tot asa. Daca ai foarte multe produse distincte, poti sa le imparti pe categorii principale si doar pentru categorii sa calculezi ponderile. Poti trece valorea efectiva a vanzarilor si in paranteze ponderea. Exemplu: Gogosi cu branza: 78.000 lei (21%). Nu uita sa corelezi datele din aceasta sectiunea cu restul informatiilor din planul de afaceri. Daca ai mentionat ca principalul tau produs va fi reprezentat de gogosile cu branza, dar in acest tabel ai alte doua gogosi cu o pondere mai mare in vanzari, va trebui sa asiguri coerenta planului, fiind posibil motiv de respingere. Atentie, cand calculezi totalul vanzarilor, acesta sa se coreleze cu valorile trecute in partea de obiective ale planului de afaceri.
Sfatul nostru este sa lucrezi cu 3 scenarii: unul optimist, altul realist si unul negativist. Fa o cercetare de piata, vezi care este cererea de piata, vadul, capacitatea ta de productie.
Poti trece apoi la punctul 6.1 unde incepem cu o estimare a cheltuielilor pentru anul N+1.
Daca la sectiunea de buget am trecut doar cheltuielile aferente finantarii (cheltuielile eligibile pentru care solicitam finantarea din cadrul programului), in aceasta sectiune vom enumera valoric TOATE cheltuielile pe care le estimam in functionarea companiei in anul 2020. De la agrafe de birou si hartie de scris, pana la alte cheltuieli de investitie (altfel decat cele deja facute in finantare, dar programate pentru anul 2020). In cazul materiei prime, mai ales daca te ocupi de productie, va trebui intai sa-ti faci un plan de productie, pentru a putea calcula necesarul de materie prima si consumabile, plan insa care ar trebui sa fie deja stabilit din moment ce ai calculat mai sus veniturile aproximative. In ceea ce priveste cheltuielile privind marfurile, acestea se adreseaza doar activitatile care au si componenta de comert (cumpara dintr-o parte si vinde mai departe).
Recomandarea noastra este sa pleci de la lista de cheltuieli pe care ti-am recomandat sa o realizezi in episodul dedicat bugetului afacerii. Odata ce ai aceasta lista, iti va fi foarte usor sa iei fiecare cheltuiala si o sa asocieti cu una din categoriile aferente tabelului din planul de afaceri. Daca insa nu vei pleca de la un buget bine stabilit inainte si vei incepe sa completezi de prima oara tabelul din planul de afaceri, avand in vedere putinele categorii pe care le are, exista un risc mare sa ratezi cateva categorii importante de cheltuieli (de exemplu, cheltuielile cu marketingul care nu apar in tabelul din planul de afaceri) cu efecte nefaste asupra operationalizarii afacerii. Nu ai vrea sa ajungi dupa implementare, cand deja ti-ai investit toti banii, ca mai ai nevoie de cateva cheltuieli, pe care nu le-ai previzionat si care iti blocheaza toata activitatea.
Iar acum urmeaza momentul adevarului. Din total venituri, scazi total cheltuieli si vezi unde te situezi. Daca ai profit sau nu. Diferenta este foarte importanta si iti poate oferi numeroase informatii. Daca pierderea e foarte mare, inseamna ca afacerea nu este profitabila si ai cheltuieli mult prea mari sau venituri prea mici. Vezi care se pot ajusta, REALIST. Daca pierderea este mica, atunci poate o poti compensa din venituri. De obicei, cheltuielile sunt mai bine fundamentate decat veniturile. De aceea, intr-un fel scopul sectiunii este sa va incurajeze sa calculati totalul cheltuielilor necesare intr-un an, pentru a-l folosi pe acesta, macar ca un obiectiv de genul ”trebuie sa am venituri macar la nivelul cheltuielilor pentu a atinge break-even”. Si evelueaza daca poti ajunge la un asemenea nivel de venituri. Insa nu este obligatoriu sa ai profit din primul an. Daca poti acoperi pierderile, poti merge mai departe cu previziunile. Pe anul N+2, N+3, sa vezi daca poti acoperi pierderile. Nu uita, trebuie sa mentii numarul de locuri de munca si pe urmatorii 2 ani, deci e important sa stii daca afacerea va merge si in urmatorii ani.
Proiectiile financiare au rolul sa te oblige sa realizezi ajustari in plan in cele mai multe cazuri, dar uneori, este posibil si sa-si arate ca afacerea nu va merge. Si sa decizi ca vei renunta la afacere, pentru ca potrivit cifrelor, nu este profitabila.
In final, nu uita ca diferenta intre totalul veniturilor si totalul cheltuielilor trebuie sa se coreleze cu partea de profit mentionata tot pe la inceputul planului de afaceri.
Odata trecut si prin ultima cheie de verificare a proiectului, cea financiara, nu iti mai ramane decat sa te inscrii la proiectul Romania Startup Nation. Cand si cum sa o faci, iti povestim in episodul de data viitoare.
Leave A Comment