Ce am face noi cu programele de finantare din bugetul de stat

//Ce am face noi cu programele de finantare din bugetul de stat

Ce am face noi cu programele de finantare din bugetul de stat

Cu ocazia votarii in Parlament a Bugetului de stat pe anul 2016 am aflat si primele informatii despre programele de finantare bugetate integral din banii statului roman. Vestea buna este ca bugetul alocat acestora s-a marit, iar aditional, au aparut programe noi de finantare. Bine, ele au fost propuse inca de anul trecut, dar abia in 2016 primesc finantare. Astfel, lista completa cu programele de finantare pentru anul viitor cuprinde:

– Programul de microindustrializare – Program nou – Buget 60,89 de milioane de lei

– Programul dedicat mediului rural – Program nou – Buget 25,9 milioane de lei

– Programul START – Buget 17 milioane de lei

– Programul Comert – Buget 21,04 milioane de lei

Programul SRLD – Buget 22,7 milioane de lei

– Programul Femeia Manager – Buget 0,5 milioane de lei

Precum se poate vedea, noile programe au impreuna un buget mai mare decat toate programele vechi la un loc. Si impreuna ajung la un buget total de aproape 145 de milioane de lei, o suma respectabila, la o valoare record pentru finantarile din bugetul de stat.

Cu toate acestea, suma de bani alocata nu reprezinta singurul lucru important in succesul final al programelor de finantare. Si inainte de a va dezvalui propunerea noastra, va prezentam cateva premize de la care pornim si pe care dorim sa le rezolvam:

– Fiecare program de finantare propus, a aparut intr-o perioada diferita, a reprezentat viziunea a unor oameni diferiti, astfel incat ele acum, nu fac parte dintr-o viziune coerenta si unitara, ci sunt doar un amalgam de programe, fara un scop comun coerent si usor de evaluat.

– Multe din programe au firme targetate care se suprapun si care fac dificiala alegerea potentialilor beneciari de a sti unde sa se inscrie, mai ales ca de anul acesta s-a interzis participarea la mai multe programe de finantare in acelasi an.

– Majoritatea programelor de finantare anul acesta au avut o perioada extrem de mare intre momentul inscrierii si momentul acceptarii la finantare, de luni de zile, ceea ce a facut ca pentru multi beneficiari, investitiile propuse sa nu mai fie de actualitate

– De asemenea, programele de finantare au fost anuntate oficial, doar cu 7-10 zile inainte de deschiderea inscrierilor, ceea ce a dus la o inscriere grabita a beneficiarilor, fara ca acestia sa aiba timp sa-si fundamenteze corect si util bugetul, astfel ca s-au gasit in situatia ca in final, sa realizeze investitii de o eficienta redusa. Mai mult, pentru ca multi intreprinzatori au facut un buget neeficient dar au obtinut finantare si tarziu, desi au semnat contractul de finantare, au renuntat in final la implementarea efectiva, ceea ce s-a tradus intr-un numar foarte mare de proiecte ale caror buget s-a intors direct in bugetul de stat, fara sa mai fie cheltuit.

Ceea ce propunem noi este urmatoarea masura: folosirea intregului buget de 145 de milioane de lei, pentru un singur program de finantare, care sa fie construit pornindu-se de la cel dedicat SRLD-ului, avand urmatoarele caracteristici:

– 15.000 de euro AFN plus 5000 de euro contributie proprie – Adica o contribuie proprie de 25%, un compromis foarte bun intre riscul intreprinzatorului si efortul acestuia. Mai mult, contributia proprie reprezinta o parghie foarte buna de reglare a numarului de participanti. Mai ales ca, performanta intreprinzatorului in practica s-a dovedit ca e direct proportionala cu procentul de contributie proprie cu care e dispus sa vina. Iar pentru stat, ideal e sa dea finantare in principal unor beneficiri performanti, care pot intoarce in economie banii primiti.

– TVA cheltuiala eligibila – Pentru firmele neplatitoare de TVA, pentru ca pentru ele, TVA-ul e o cheltuiala reala.

– Perioada de implementare de 12 luni – O afacere nu se poate da drumul in 30 de zile, cum a fost anul acesta perioada de implementare la SLRD. Este nevoie de un an, periaoda in care sa poata sa fie decontate cheltuielile lunare precum salariile sau chiria.

– SRLD si SRL de pana in 3 ani – Firmele la inceput de drum au cea mai mare nevoie de finantare.

– Un curs EMPRETEC obligatoriu pentru fiecare beneficiar al programului de finantare  – educatia antreprenoriala fiind principalul obstacol in succesul unui intreprinzator roman

Care ar fi avantajele principale ale unei asemenea masuri:

– In primul rand, cu un buget atat de mare, se poate asigura o inscriere continua pe toata perioada anului, astfel incat intreprinzatorul nu mai trebuie sa astepte uneori si un an dupa finantare, mai ales ca in multe afaceri, timingul este esential.

Durata de primire a unui raspuns de acceptare la finantare ar fi de pana in 5 zile lucratoare, un record pentru orice fel de finantare. Pentru ca pana acum, inscrierea dura doar 10 zile, intr-o perioada scurta de timp, se inscriau 1000 de aplicanti iar evaluarea dosarelor dura luni de zile. Acum, cu o inscriere continua, va exista o distributie uniforma pe tot timpul anului, permitand astfel un flux de proiecte relativ lejer, care poate fi corectat foarte rapid si dat un raspuns. Primind rapid un raspuns, intreprinzatorul poate sa implementeze proiectul fara ca acesta sa devina perimat in timp. Mai ales la afacerile sezoniere, iti poti programa finantarea astfel incat sa te pregatesti sa deschizi fix in cel mai prielnic moment. Mai mult, datorita timpului mic de raspuns, nu te trezesti ca s-a modificat pretul unei achizitii cu cateva zeci de procente intre momentul inscrierii si momentul primirii unui raspuns.

– Pentru ca nu ar mai exista presiunea timpului, fiecare intreprinzator va putea sa-si creeze planul de afaceri in liniste, fara sa se grabeasca. Sa-si fundamenteze corect o lista de cheltuieli necesara cu adevarat, cu preturi finale. Ceea ce in final duce o eficienta mai mare in cheltuierea banilor si sanse mai mari de reusita a afacerii.

Inscrierea continua permite redistribuirea banilor celor care au obtinut intial finantare dar au renuntat la implementarea efectiva. Mai mult, pentru ca raspunsurile se primesc rapid si cheltuielile sunt bine fundamente, rata de renuntare la finantare va scadea foarte mult.

Inscrierea continua va permite accesul tuturor tipurilor de afaceri, nu doar celor cu punctaj foarte mare sau doar cu 100 de puncte, asa cum s-a intamplat anul acesta la programele START sau Servicii

– Simplificarea propusa are efecte foarte mari si la nivel de OTIMMC-uri, cele 8 oficii nationale care se ocupa de implementarea programelor de finantare. In momentul de fata avem  cazuri extreme precum Femeia Manager, unde pentru 10!!! beneficiari la nivel national, trebuie sa se scrie o procedura noua, sa se instruiasca oameni in fiecare oficiu si sa se creeze o aplicatie online special pentru acest program. Avem asadar, pentru fiecare program, niste costuri fixe, care ideal ar fi sa se amortizeze pe un numar cat mai mare de beneficiari. In plus, pentru ca programele actuale se bazeaza pe inscrieri in perioade scurte de timp, e nevoie de un numar mare de personal care sa proceseze rapid un volum foarte mare de planuri de afaceri. Si desi este nevoie de ei in anumite perioade, in restul anului necesarul nu mai este la fel. Cu o inscriere continua se poate astfel diminua volumul de munca maxim necesar pe o periaoda limitata de timp si in felul acesta e nevoie de un personal de 2 ori mai putin. Cu banii economisiti se poate promova programul sau se pot dubla salariile angajatilor existenti. Iar cu un salariu dublu, se pot atrage in sistem oameni mai performanti, care sa poata sa imbunatateasca si mai mult programul de finantare.

Mai multi beneficiari, mai multe locuri de munca create. Daca vom face un calcul simplist de eficienta al programelor si vom masura acest lucru prin numarul de locuri de munca la fiecare 10.000 de euro cheltuiti, am vedea ca programul acesta ar avea o eficienta mult mai buna decat situatia propusa momentan pentru anul viitor. La un buget de 145 de milioane de lei, avand in vedere faptul ca fiecare beneficiar ar crea in medie 3 locuri de munca, vorbim de aproape 6600 de locuri de munca create si 2200 de beneficiari. La bugetul propus acum, avem 1750 de beneficiari si daca vom considera tot un numar mediu de 3 locuri de munca create de fiecare beneficiar (desi la restul programelor statistic, numarul creat pana acum a fost undeva in jur de 2,5) numarul de locuri de munca total create va fi mult mai mic, de 4500-5400.

Se elimina risipa de efort din partea beneficiarilor care aplicau si ale caror planuri de afaceri nu erau citite niciodata. La programul START de exemplu, au aplicat 1034 de companii, pentru un buget suficient doar pentru 150 de firme. Evident, unele firme au fost respinse, altele au cerut mai putini bani, dar dupa primele 300 de planuri de afaceri, evaluarea s-a oprit, pentru ca bugetul a fost epuizat. Asta inseamna ca peste 700 de aplicanti si-au pierdut complet timpul cu realizarea planului de afaceri pentru finantare, acesta nefiind citit de nimeni. La Programul Servicii si Comert situatia a fost asemanatoare.

Se asigura o continuitate in programele de finantare. Pana acum, fiecare program de finantare, se modifica de la an la an si dura luni pana cand erau gata modificarile si programele puteau fi demarate. De exemplu, programul SRLD anul acesta a demarat abia in septembrie. Cu un singur program unic, chiar daca ar fi modificat in anul care urmeaza, fiind unul singur, modificarile pot fi facute rapid si programul sa fie demarat inca din prima luna a anului sau a doua. Iar bonus, cu cat banii sunt furnizati mai repede, cu atat beneficiarul incepe sa plateasca taxe la stat, astfel incat recuperearea afn-ului de catre stat, a investitiei pe care el a facut-o, demareaza foarte repede. Pentru ca daca ajuti intreprinzatorul inca din luna februarie in loc de septembrie de exemplu, tu ca stat castigi in plus in anul respectiv aproape 8 luni in plus de contributii si taxe aferente salariilor a 3 angajati pe beneficiar. Pentru acelasi efort bugetar.

In final, masura de simplificare cu un singur program de finantare cu un buget marit si cu inscriere continua credem ca va avea un efect similar cu cel al simplificarii fiscalitatii. Desi este contraintuitiv, efectele vor fi in crestere. Pentru ca intreprinzatorii vor cunoaste mai bine programul, vor avea un raspuns mai rapid, se vor pregati mai bine, vor beneficia de educatie mai buna si in final, vor avea mai multe sanse ca dupa perioada de monitorizare, sa ramana cu o firma cu adevarat sustenabila.

Evident, principalul grup dezavantajat ar fi al firmelor de peste 3 ani vechime. Insa acestea, tocmai pentru ca au deja vechime de 3 ani, au acces mai usor la instrumente de finantare, in special bancare, la care un startup nu are succes. Insa, in momentul in care ai un singur program de finantare, acesta poate fi mult mai usor de evaluat si de masurat efectele reale. Si atunci, cand ai niste rezultate pozitive reale si concrete, ca ministru, poti sa ceri un buget mai mare si eventual sa mai deschizi inca un program, dedicat firmelor mai vechi de 3 ani.

By | decembrie 21st, 2015|Blog - Planul de afaceri|1 Comment

About the Author:

Leave A Comment

Informatii necesare

Ce activitate faceti sau doriti sa intreprindeti? Daca se poate cat mai specific, eventual cu furnizarea unui cod CAEN (acesta din urma este in final elementul cheie care determina daca o activitate e eligibila sau nu).

Unde doriti sa implementati proiectul?

Pentru ce aveti nevoie de bani? Care sunt cheltuielile la care v-ati ganditi, cel putin in mare? Ne intereseaza cat de cat detaliate si cu valori numerice, de preferat in LEI fara TVA. Acestea e al doilea cel mai important criteriu de eligibilitate, care determina daca puteti obtine finantare sau nu. Mai mult, daca ne furnizati o lista de cheltuieli detaliata, noi putem sa identificam si alte surse de finantare pentru dumneavoastra, poate chiar mai bune decat cele pe care le-ati gasit dumneavoastra.

Care este contributia proprie cu care sunteti dispus sa veniti in implementarea proiectului. Atentie insa, chiar si in proiectele in care contributia proprie este zero, tot este nevoie de bani pentru cheltuieli neeligibile, neprevazute sau eventual de acoperit TVA-ul. Asadar, de cati bani dispuneti ca sa implementati proiectul?

Cand doriti sa implementati proiectul? Peste o luna? Peste 6 luni? Peste 1 an?

– Ce numar de telefon aveti? De cele mai multe ori, discutia despre o finantare, cel putin preliminara, este una destul de complexa si interactiva, astfel incat, telefonul este cea mai rapida si eficienta metoda pentru a lamuri aspectele initiale.

– Nu in cele din urma, ati citit informatiile existe pe site deja? Acesta e gandit sa ofere oamenilor interesati raspunsul la cele mai importante intrebari. Lucram din greu sa oferim pe el cele mai noi si importante informatii, iar lectura lui va ofera nu doar raspunsul la intrebarile pe care le aveti, dar si la intrebarile pe care inca nu stiati ca le aveti.

Va multumim pentru timpul acordat citirii acestui articol.

×
Reguli privind comentariile

Noi cei de la planul-de-afaceri.ro lucram zilnic din greu sa asiguram vizitatorii site-ului ca au la dispozitie cele mai noi si corecte informatii. Site-ul este gandit sa ofere un acces facil la acestea, pentru ca dorim sa nu le pierdem timpul vizitatorilor. Reciproca e valabila insa, asa ca, inainte de a posta un comentariu, asigura-te de urmatoarele lucruri:

Raspunsul la intrebarea ta nu se afla deja pe site. Daca pui o intrebare la care s-a mai raspuns deja, cel mai probabil nu ti se va raspunde. Site-ul este unul usor de citit si intr-o ora probabil poti sa-l parcurgi pe tot. Consideram ca nu este o investitie de timp foarte mare, mai ales comparativ cu zecile, poate sutele de ore pe care noi le petrecem sa intretinem acest site.

Fii specific atunci cand pui intrebarile. Daca sunt prea generale, nu putem sa dam un raspuns exact.

Asigura-te ca ai postat la articolul corespunzator. De asemenea, daca pui o intrebare care nu are legatura cu articolul, nu ti se va raspunde.

– Daca vrei sa obtii finantare si ai nevoie de consultanta, cel mai rapid insa este sa ne suni direct folosind numerele de telefon de la contact.

Am introdus aceste reguli, de bun simt o mare parte din ele, pentru ca incercam sa mentinem acest site usor de parcurs si o sursa importanta de informatii (gratuite) pentru cei interesati de deschiderea sau dezvoltarea unei afaceri. Daca am aproba si raspunde la toate comentariile, nu doar ca ne-ar consuma o mare parte din timp, dar ar face si site-ul foarte greu de parcurs, mai ales pentru cei care sunt cu adevarat interesati si carora le-am pierde timpul cand vor parcurge acelasi intrebari puse de zeci de ori.

×