La inceputul acestei luni a fost publicata in consultare publica propunerea pentru modificarea OUG-ului care reglementeaza programul Romania Startup Nation. Pentru ca avem 30 de zile de dezbateri, echipa Cilv Consulting vine cu doar 3 propuneri de modificare, care, daca sunt aplicate, noi consideram ca vor transforma programul in cel mai eficienta masura de ajutorare financiara a mediului de afaceri din Romania. Obiectivul acestor masuri pe care le propunem este sa creasca sansele de sustenabilitate ale afacerilor finantate dar si performanta acestora pe termen lung. Pentru ca stim cu totii ca doar un mediu de afaceri performant poate sa garanteze un nivel de trai mai bun. Fara sa mai lungim introducerea, vom trece direct la cele 3 masuri pe care le propunem, care, o sa vedeti, sunt interdependente iar efectul lor comun este unul mai mare decat suma efectelor produse de fiecare in parte:
- Introducerea unei contributii proprii de 50% (40% obtinuti dintr-un credit bancar pe 5 ani garantat de stat si 10% din surse proprii) concomitent cu eliminarea listei de cheltuieli eligibile (si eventual doar inlocuirea ei cu o lista foarte scurta de cheltuieli neeligibile ). Am observat in practica faptul ca aceasta masura vine cu numeroase avantaje:
- Intreprinzatorul este mult mai responsabil cu cheltuielile pe care le face, atunci cand sunt si banii lui. Se va reduce foarte multe risipa de bani dar vom vedea si mai putine cazuri in care de exemplu, un intreprinzator cumpara un laptop de 8000 lei pentru o receptie de pensiune, pe care ar da insa doar 1500 lei daca ar face aceeasi cheltuiala din banii lui.
- De asemenea, beneficiarii vor acorda o mult mai mare atentie modului in care isi pregatesc afacerea, o gandesc ba chiar si cum evalueaza daca merita sau nu sa aplice la program. Ba mai mult, sun mult mai implicati in afacere efectiv.
- Creste foarte mult calitatea operationalizarii afacerilor, cu avantaje directe in cresterea numarului de firme care supravietuiesc si fac performanta.
- Contributia proprie este un indicator foarte bun in ceea ce priveste capacitate aplicantului de a face bani. Nu este un indicator perfect, dar este foarte eficient in acest scop.
- Scad semnificativ sansele de fraude. Atunci cand vii si tu cu 50%, este mai greu sa cumperi un echipament la pret umflat pentru a cere apoi, pe langa, de la furnizor, sa-ti dea inapoi un procent din ceea ce ai cumparat.
- Scade numarul aplicantilor care aplica la finantare, semneaza contractul de finantare si pe urma renunta la implementare cand isi dau seama ca nu isi permit sa implementeze.
- Creste performanta generala a companiilor in materie de : cifra de afaceri/profit/rate de crestere
- O asemenea masura ar scadea de asemenea cererea de pe piata, numarul de aplicanti la program, ceea ce ar putea permite aplicarea masurii urmatoare din lista noastre de 3 propuneri
- Introducerea inscrierii continue, pe toata perioada anului. In momentul de fata, unii beneficiari sunt in situatia in care vor avea 2 ani din momentul in care au decis sa participe la program pana cand vor primi banii si vor putea efectiv sa implementeze. Iar asta e o perioada lunga de timp. Multi dintre beneficiari au luat si credit, iar intarzierile in plata banilor presupune costuri tot mai ridicate cu dobanda si comisioanele bancilor. Oportunitatile pe piata dispar in 2 ani. Preturile trecute in planul de afaceri nu mai sunt valabile dupa 1 an iar multi furnizori nu sunt dispusi sa astepte ca o cerere de plata sa fie platita abia dupa 2-3-4 luni. O inscriere continua pe tot timpul anului, in combinatie cu o serie de prevederi de eligibilitate (precum contributia proprie) care sa duca la o reducere a cererii in medie de 10.000 de planuri de afaceri pe an vine cu numeroase avantaje:
- Oficiile din tara care se ocupa de operationalizarea programului vor avea in medie doar 5 planuri de afaceri de evaluat pe zi. Lucru realizabil chiar si un personal mai redus decat cel actual, mai ales in contextul urmatoarei masuri propuse
- Timpul efectiv din momentul in care aplici pana cand poti sa implementezi scade de la 6 luni-1 an cat este in momentul de fata la doar 2 saptamani.
- Pentru ca nu va mai exista presiunea timpului, intreprinzatorii pot pregati mai bine planul de afaceri dar in special bugetul cu care aplica.
- Daca acum aplici cu un pret la un echipament si cand ti se aproba el este mai ieftin cu 20%, ajungi sa pierzi acei bani. Cu o aprobare in nici 2 saptamani, nici macar nu expira oferta de pret primita initial cand te-ai documentat. Asta inseaman mai putini bani pierduti
- Costurile cu creditul punte vor fi minime.
- Se elimina efortul inutil de pus de mediul privat. De exemplu, in 2017 la Romania Startup Nation aproximativ 9000 de companii au aplicat la program si nu au fost deloc evaluate. Banii investiti in infiintarea firmelor, in realizarea planului de afaceri, timpul pierdut cu toate aceste procese, nu vor mai fi necesare.
- Debirocratizarea programului. In momentul de fata programul este sufocat de cerinte al carui scop initial era de reducere a fraudei, dar care in practica, nu-si produs niciun efect, fiind foarte usor de ocolit. In schimb, beneficiarii de buna credinta sunt sufocati de foarte multe acte fara nicio utilitate pentru ei. Ce se pote face:
- Se poate renunta la dosarul de achizitie, la certificatele constatoare, la copii dupa diverse acte justificative.
- Toate declaratiile se pot combina intr-un singura cerere de finantare, aceasta putand fi singurul document depus online la inscriere.
- Se poate extinde platforma online existenta astfel incat sa cuprinda si etapa de implementare, acolo unde beneficiarii pentru a putea deconta banii, sa urce online doar o factura a cheltuielii pe care vor sa o faca.
- Practic, tot programul sa poata fi implementat in relatia cu statul roman, doar transmitand o cerere de finantare si facturile cheltuielor contractate. Si atat.
- Ba mai mult, planul de afaceri poate fi simplificat si mai mult, cu cateva campuri cheie de completat care pot determina usor capacitatea aplicantului de a aplica la planul de afaceri.
- Simplificand foarte mult procesul de inscriere, nu va mai fi nevoie nici de consultanta pentru scrierea lui, beneficiari putand folosi banii economisiti in consltanta de business development de exemplu, mult mai utila pentru mediul antreprenorial din Romania decat operatiile repetitive fara plus valoare in mersul afacerii care sunt necesare acum pentru obtinerea unei finantari.
Nu in cele din urma, daca observati, nu ma zis nimic de grila de evaluare. Asta pentru ca farmecul combinarii celor 3 masuri de mai sus este ca duce la inutilitatea unei grile de evaluare. Pentru ca daca vrei sa reglezi ceva, o poti face de la inceput prin criteriile de eligibilitate.
Asadar:
Ce avem azi? Avem beneficiari care s-au inscris in luna iunie 2017, au semnat contract de finantare in noiembrie 2017, au depus cerere de decontare in septembrie 2018 si probabil vor primi banii la inceputul anului viitor.
Ce putem avea? Aplici azi la program, maine esti evaluat, poimaine semnezi contractul de finantare. In a 4-a zi inchei contractul si primesti factura, le depui online iar a in 5-a zi se aproba si primesti bani. In a doua saptamana poti deja sa faci plata catre furnizor.
Precum se poate vedea, ultimul scenariu nu este imposibil. Trebuie doar sa existe un pic de vointa.
Leave A Comment